Debatt
GRAVEN ER TOM: Det er verdt å lytte til Händels Messias, ikke bare for musikkens skyld, men også som en solid bibeltime i tre deler, skriver Håkon Johannes Andersen.
Adobe Stock
Skriftbevis for Jesu oppstandelse i Händels Messias
Georg Friedrich Händels oratorium Messias er et av de mest verdsatte verkene innen vestlig kirkemusikk, og det er blitt framført regelmessig i de snart 300 årene som er gått siden urfremføringen i Dublin 13. april 1742. Librettoen består utelukkende av bibelske tekster og ble satt sammen av Händels venn Charles Jennens.
Bortsett fra en del av juleevangeliet er dette ikke en fortelling om Jesu liv, men en presentasjon av Jesus som Messias – den salvede frelseskongen – på gresk Kristus. Og det er verdt å legge merke til at størstedelen av tekstene er hentet fra Det gamle testamente.
I Det nye testamente møter vi stadig uttrykket at noe skjedde eller måtte skje etter Skriftene, og det blir spesielt tydelig i forbindelse med påskebudskapet. I 1 Kor 15 skriver Paulus at Kristus døde for våre synder etter Skriftene og at han sto opp den tredje dag etter Skriftene.