For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner

Du kan betale med vipps

Er du allerede abonnent?

KJØP

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

| Meninger

Skrifttolkning og gjengifte

SKILSMISSE: Må man kjenne til forhold utenom Bibelen for å skjønne hva den sier om ekteskap og skilsmisse? Nei, mener innsender.
Publisert Sist oppdatert

Det har vært flere leserinnlegg i kjølvannet av Stig Magne Heitmanns artikkel i Dagens nettavis denne høsten, «En konservativ stemme om ekteskap, skilsmisse og gjengifte». 

Blant annet skrev jeg stykket «Hvorfor er gjengifte synd?». Jeg ser Heitmann har skrevet en kommentar til dette. Den ønsker jeg å løfte opp til debattnivå. Her skriver han følgende: «Matteus 19 må leses sammen med de andre synoptiske evangeliene (Markus 10, 2-12 og Lukas 16). Matteus som skriver til jøder, har med dette uttrykket "av noen annen grunn enn hor". Det er ikke med hos Markus og Lukas. Hvorfor? 

Øyvind Kleiveland forklarer det i sin bok om temaet. Erling Utnem skrev: "Denne klausul forekom bare i det jødekristne Matteusevangeliet. Det forekommer ikke i Markus og Lukas, som er skrevet til hedningekristne. Heller ikke Paulus kjenner til den (1. Kor 7, 11). Både hos Markus, Lukas og Paulus står Jesu forbud mot skilsmisse absolutt og kompromissløst (Mk 10, 11-12; Luk 16, 18). 

Powered by Labrador CMS