| Debatt
Slik unngår vi å skape «kristne» eller «ateistiske» miljøer i skolen
VISER RESPEKT: At Amnesty, Røde Kors og FN klarer å navigere i en livssynsmangfoldig verden uten å forkynne ateisme, er eksempler som synliggjør at livssynsnøytralitet ikke betyr ateistisk forkynnelse, mener Christian Lomsdalen (bildet).
Foto: Morten Opedal
Det vil nok overraske både Røde Kors, Amnesty, og FN, at det ikke er mulig å være livssynsnøytral. Når de får det til, så tror jeg virkelig at norsk skole også kan få det til. Da kan vi legge til rette for at alle elevene behandles likt i det livssynsåpne samfunnet.
Audun Aase hevder at skolen umulig kan være livssynsnøytral, og at et miljø uten kristen forkynnelse automatisk vil fremme ateisme. Samtidig uttrykkes det et ønske om at elever skal få samles til andakt, slik at de ikke blir overlatt til «ateismen som råder ellers».
Slike påstander reiser flere spørsmål om skolemiljøets egentlige formål og hvilke grenser opplæringslovens forbud mot forkynnelse setter. Et kjernepoeng for skolens deler at skolen ikke skal ta stilling til om guder finnes eller ikke, men sørge for en undervisningsarena der alle elever kan delta uten å oppleve seg marginalisert på grunn av eget livssyn.