Smertefullt om misjonærbarn

Misjonsbefalingen er ingen fullmakt til å ofre familien for den gode saken.

Publisert Sist oppdatert

Mi­sjo­nær­barn­sa­ken som nå pågår i Stav­an­ger ting­rett er en smerte­full sak.

Aller mest selv­føl­ge­lig for den for­nær­me­de part. Men også for de in­volver­te mi­sjons­or­ga­ni­sa­sjo­ne­ne smer­ter denne saken. Og for alle oss andre som bren­ner for mi­sjo­nens sak.

Det er sterkt å høre sak­sø­ke­rens his­to­rie om hvor­dan hun ble skilt fra for­eld­re­ne sine da hun bare var seks år og kun fikk møte dem an­nen­hver helg.

Ret­ten fikk be­skre­vet et miljø pre­get av mang­len­de vok­sen­kon­takt og en til­sva­ren­de knall­hard selv­jus­tis blant in­ter­nat­bar­na. Det hele top­pet seg med det sek­su­el­le over­gre­pet som kvin­nen har be­skre­vet og gjer­nings­man­nen er­kjent.

Over­grep er kri­mi­nel­le hand­lin­ger som selv­føl­ge­lig gjer­nings­man­nen - og bare han - bærer skyl­den for. Selv om den er­kjen­te ugjer­nin­gen nå kan være straffe­retts­lig for­el­det.

Vi mener li­ke­vel det er både godt og klokt av Mi­sjons­sam­ban­det og Fri­kir­ken å er­kjen­ne et mo­ralsk an­svar for den om­sorgs­svik­ten som skjed­de ved in­ter­na­tet på Tai­wan.

For uav­hen­gig av over­gre­pet er det som har kom­met frem om de øv­ri­ge for­hol­de­ne ved in­ter­na­tet av en slik ka­rak­ter at det ford­rer yd­myk­het og em­pa­ti fra or­ga­ni­sa­sjo­ne­ne som drev virk­som­he­ten. Uav­hen­gig av om man mener at det fore­lig­ger et ju­ri­disk er­stat­nings­an­svar eller ikke.

I så måte synes vi at både tid­li­ge­re og nå­væ­ren­de ge­ne­ral­sek­re­tær i NLM, Egil Grand­ha­gen og Øy­vind Ås­land gjor­de det rik­ti­ge da de tok selv­kri­tikk på at det ble hand­let for sent. Og begge gav ut­trykk for hvor smerte­full saken er.

Ås­land har utvil­somt også et poeng når han be­skri­ver hvor­dan si­tua­sjo­nen på 80-tal­let var helt an­ner­le­des enn i dag. Fo­ku­set på over­g­reps­pro­ble­ma­tikk var mye la­ve­re. Ram­me­ne rundt mi­sjo­nær­tje­nes­ten var mind­re flek­sib­le. Og mange av de in­volver­te par­ter mente in­ter­nat­ord­nin­gen var god for­hol­de­ne tatt i be­trakt­ning.

I dag er hold­nin­ger og prak­sis na­tur­lig nok svært an­ner­le­des.

Vi vil i til­legg hen­le­de opp­merk­som­he­ten på den teo­lo­gis­ke og kul­tu­rel­le ut­vik­lin­gen som har skjedd siden den gang. Slik vi ser det, har det fore­gått en nød­ven­dig opp­jus­te­ring av ver­di­en av å kunne leve et så nor­malt fa­mi­lie­liv som mulig også ute på mi­sjons­mar­ken. Vi har inn­trykk av at det i dag er en mye bedre ba­lan­sen mel­lom det bi­bels­ke mi­sjons­kal­let som for­kyn­nes og de ster­ke på­bu­de­ne som Skrif­ten gir om å ta seg av sin egen fa­mi­lie.

Det ene skal ikke gå på be­kost­ning av det andre.

Det Nye Tes­ta­men­tet bru­ker fak­tisk vel­dig kraf­ti­ge ord om det å ikke ta til­strek­ke­lig hen­syn til sin egen fa­mi­lie. I 1. Ti­mo­teus brev like­stil­les det å ikke ha «om­sorg for sine nær­mes­te, og sær­lig for sin egen fa­mi­lie» med for­nek­tel­se av troen. Slike men­nes­ker er «verre enn en van­tro», sier apos­te­len.

Mi­sjons­be­fa­lin­gen er ingen full­makt til å ofre fa­mi­li­en for den gode saken. Det har da ver­ken mi­sjons­or­ga­ni­sa­sjo­ner eller mi­sjo­nær­for­eld­re noen gang hatt til hen­sikt. Men fak­tum er li­ke­vel at mange barn har hatt det vans­ke­lig mens for­eld­re­ne har vært i mi­sjo­nens tje­nes­te.

Vi er glad for at for­hol­de­ne er an­ner­le­des i dag.

Powered by Labrador CMS