Det er alltid interessant å følge konstitueringsprosessene, spesielt i de store byene, der samarbeidskonstellasjonene blir mer synlige enn i landet forøvrig, skriver Dagen-journalist Tor Weiby. Bildet viser Oslo sentrum. Foto: Berit Roald, NTB Scanpix

Spennende storby-konstellasjoner

De fleste lokale styrer og råd har nå kommet på plass i kommune-Norge, halvannen måned etter lokalvalget. Det er alltid interessant å følge konstitueringsprosessene, spesielt i de store byene, der samarbeidskonstellasjonene blir mer synlige enn i landet forøvrig.

Publisert Sist oppdatert

Mange oppfatter lokale løsninger som signaler om noe mer enn det faktisk er, at de også er et tegn på framtidige samarbeidsløsninger på riksplan. Sånn sett vil i hvert fall Arbeiderpartiet være svært fornøyd med resultatet i Bergen der sosialdemokratene har kommet til makten gjennom et samarbeid med KrF og Venstre.

For både den sittende Ap-lederen og den foregående har hatt gjentatte og varme samarbeidsinvitasjoner rettet mot både KrF og Venstre i rikspolitikken.

LES: Arbeiderpartiet sikrer bønn for kommune

Så langt har ingen av partiene latt seg friste til å bytte side fra blått til rødt i Stortinget, fra status som støtteparti til regjeringsparti. Men sideskiftet skjedde altså i Bergen der KrF brøt ut av samarbeidet med Høyre og Fremskrittspartiet i løpet av forrige bystyreperiode og nå har fått makt sammen med motpolen.

I Oslo har Arbeiderpartiet vendt seg en annen vei for å sikre makten de neste fire årene. Et samarbeid med SV og Miljøpartiet (MDG), med Rødt som garantist, er blitt løsningen. Men hvor lenge vil det være en løsning? Samarbeidet var jo nesten over før det kom skikkelig i gang.

Allerede dagen etter at det nye byrådet hadde lagt fram sine politiske prioriteringer, slo MDGs talskvinne Lan Marie Nguyen Berg fast at partiet ville går ut av Byrådet dersom det i det hele tatt kom på tale å bygge en ny E18 vestover fra hovedstaden. Det vil altså si at hun faktisk fremmet et kabinettspørsmål før hun hadde noe kabinett å felle.

Det var et interessant initiativ som vitner om at noen av de som skal styre Oslo framover, inkludert Byråden for miljø og samferdsel, vil få en bratt læringskurve de neste månedene.

Det de rødgrønne sier i byrådserklæringen er at de er enige om at en utbygging av E18 ved byen ikke skal øke biltrafikken. Berg uttalte til VG etter presentasjonen av erklæringen at «MDG kommer ikke til å bli sittende i posisjon og administrere en «kapasitets-økning» på E18 vestover ut av Oslo – uansett.».

Til det er å si at det slett ikke er opp til Oslo Kommune alene å vedta eller forkaste planene om en utbygging av Europaveien vestover. Det handler om et riksveiprosjekt, og som sådan ligger det endelige ansvart i Stortinget. Og der i huset er det flertall for utbygging, også blant Arbeiderpartiets representanter.

LES OGSÅ: KrF-nestleder må le av Frp-utspill

Da vil det beste rådet til MDG være å komme seg ut av samarbeidet så snart som mulig i og med at et av hovedkravene deres ikke vil ha en sjanse når man kommer til de politiske realitetene.

I og med sin nye størrelse har MDG fått posisjoner som vil gi partiet innflytelse ganske mange steder i landet, ikke minst fordi de kan komme i vippeposisjoner. Men det forutsetter at partiet har en politikk og representanter som oppfattes seriøst av dem de skal styre sammen med.

Powered by Labrador CMS