Debatt
KJØDE: Rolf Kjøde er førstelektor ved NLA Høgskolen.
Bjørn Olav Hammerstad
Store privatskoleandeler påvirker et samfunn
I 2021 var 10 prosent av grunnskolene i Norge privatskoler. Det er mer enn en tredobling siden år 2000 og nesten en tidobling siden 1985. Økning i privatskoleandel påvirker et samfunn. I verste fall kan en mer delt skole føre til et mer delt samfunn og mer delte lokalsamfunn – hvor vi forstår mindre av hverandre.
Over tid har undersøkelser vist at folk flest blitt mer kritiske til privatisering av velferd. I Tankesmien Agenda ønsket vi å få et bilde av hvilket syn folk har på andelen private på ulike velferdsområder. Undersøkelsen vi gjennomførte i juni i samarbeid med Respons Analyse viser blant annet at det er klart mindretall – 18 prosent – som ønsker at andelen privatskoler skal øke.
I Dagen 31. juli kommenterer førstelektor ved NLA Høgskolen, Rolf Kjøde, undersøkelsen. Kjøde er kritisk til bruken av begrepet privatskole i spørsmålsstillingen, og foreslår heller å bruke begrepet friskole.