For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

KJØDE: Rolf Kjøde er førstelektor ved NLA Høgskolen.

Store privatskoleandeler påvirker et samfunn

Publisert Sist oppdatert

I 2021 var 10 prosent av grunnskolene i Norge privatskoler. Det er mer enn en tredobling siden år 2000 og nesten en tidobling siden 1985. Økning i privatskoleandel påvirker et samfunn. I verste fall kan en mer delt skole føre til et mer delt samfunn og mer delte lokalsamfunn – hvor vi forstår mindre av hverandre.

Over tid har undersøkelser vist at folk flest blitt mer kritiske til privatisering av velferd. I Tankesmien Agenda ønsket vi å få et bilde av hvilket syn folk har på andelen private på ulike velferdsområder. Undersøkelsen vi gjennomførte i juni i samarbeid med Respons Analyse viser blant annet at det er klart mindretall – 18 prosent – som ønsker at andelen privatskoler skal øke.

I Dagen 31. juli kommenterer førstelektor ved NLA Høgskolen, Rolf Kjøde, undersøkelsen. Kjøde er kritisk til bruken av begrepet privatskole i spørsmålsstillingen, og foreslår heller å bruke begrepet friskole.

Powered by Labrador CMS