Debatt
Swingkurs kan lære unge å omgås motsatt kjønn på en respektfull og sunn måte
Juli 2023: 1600 ungdommer er samlet på Ung Landsmøte (UL). Fem dager med forkynnelse, seminar, fellesskap, misjon. Ungdommene lytter til solid undervisning, de lovpriser Gud sammen, de dyrker gamle og nye vennskap, og de samler inn et sekssifret beløp til misjon. Men hva er det som får mest oppmerksomhet i etterkant? Jo, en temmelig perifer del av arrangementet, nemlig et swingkurs. Sett i perspektiv er dette ganske sørgelig.
Men siden debatten om swingkurset altså går videre, og siden jeg allerede har deltatt i den, kan det være greit med noen ytterligere kommentarer til de senere innleggene.
1. Dans er ikke synd, heller ikke pardans. Vi har ikke noe grunnlag i Bibelen for å si at det er synd å holde armen rundt et annet menneske mens man beveger seg til musikk. Hva slags rytme musikken har, er irrelevant – det finnes ingen syndige rytmer. Det er heller ikke noen som har levert en overbevisende argumentasjon for at det er en antikristelig ånd i swingmusikken.
2. Flere innlegg har tatt opp at kristne skal ha en annen adferd enn ikke-troende, og ikke ligne verdens barn. I Romerbrevet 12,2 skriver Paulus at vi ikke skal innrette oss etter den nåværende verden, men dette ordet må forstås riktig. Det Paulus skriver om her, er livet etter Guds vilje, altså et liv uten synd. Det at denne verdens barn leser romaner, går på museum, drikker kaffe og går tur i skogen, betyr selvsagt ikke at kristne ikke kan gjøre det samme. Det er når denne verdens barn synder, at vi ikke skal ligne dem. Ettersom pardans ikke er synd, er det heller ikke et argument mot swingkurs at vi ikke skal skikke oss lik denne verden.
3. Så var det dette som dansen kan føre til, da. Egil Svela er bekymret for at swing kan lokke kristne ungdommer til «verdslige miljøer der denne har sin basis og utøvelse» – altså miljøer hvor ikke-kristne mennesker danser. Er det i så fall farlig? Vi har fått i oppdrag å være vitner om Jesus; er det ikke da bare positivt at kristne er til stede i andre miljøer enn kristne fellesskap og representerer Jesus der? Heller enn å advare mot det, må vi oppfordre kristne til å finne arenaer hvor de kan møte ikke-troende og vitne om Jesus. Med dette mener jeg selvsagt ikke at vi skal bli en del av usunne og destruktive miljøer, men det er jo ikke slik at alle verdslige dansemiljøer er usunne og destruktive. Og om de er det, så vil det som regel skyldes helt andre ting enn dans.
4. Fører dans på gulvet til en annen dans i sengen? Jeg skjønner at dette trekkes fram, og det er klart at seksuelle tanker kan vekkes når man danser pardans. Men det er ikke unikt for dansen; seksuelle følelser kan vekkes overalt der mennesker er sammen. Et håndtrykk eller et blikk kan være nok. Det kan ikke være et mål å eliminere alle situasjoner der seksuelle fristelser kan oppstå; da må vi slutte å omgås andre mennesker. Heller må vi læres opp til å håndtere de seksuelle fristelsene, og å omgås motsatt kjønn på en respektfull, avslappet og sunn måte. I den seksualiserte kulturen vi lever i er dette en helt nødvendig ferdighet for alle som vil følge Jesus. Kanskje kan nettopp swingkurs bidra positivt til dette?
Det er viktig å være våken, og det er nyttig å reflektere over dette temaet. Men vi bør nok nå konkludere denne debatten med at swingkurset på UL ikke er i nærheten av et så stort problem at det berettiger den store mengden av negative debattinnlegg.