BIBELSK GRUNNLAG: - For egen del har jeg kommet til en overbevisning om at jeg på bakgrunn av Bibelens tekster må konkludere med at jorden er ung, skriver Anderas Årikstad.

Takk, Ottosen, men...

Det er ikke bare tolk­nin­ge­ne av vi­ten­ska­pe­li­ge funn som kan på­vir­kes av ulike livs­syn. Pa­ra­dig­met som disse tolk­nin­ge­ne gjø­res i er hel­ler ikke nøy­tralt, skriver Andreas Årikstad.

Publisert Sist oppdatert

I et inn­legg 28. april tar Espen Otto­sen til orde for « Å ta ska­pel­ses­be­ret­nin­gen på alvor». Jeg er glad for at han deler dette vik­ti­ge an­lig­gen­det med mange av oss som har skre­vet til Dagen de siste ukene.

Jeg er også glad for at Otto­sen pre­si­se­rer at «mange dyk­ti­ge bi­bel­tol­ke­re har for­stått ska­pel­ses­da­ge­ne som 24 timer lange», og at han «har sans for ung-jord-krea­sjo­nis­ter som ar­gu­men­te­rer med vi­ten­ska­pe­lig tyng­de».

Når han vi­de­re skri­ver at «vi må fast­hol­de at men­nes­kers livs­syn kan på­vir­ke tolk­nin­ger av vi­ten­ska­pe­li­ge funn. Ingen forsk­ning er nøy­tral» er det en vik­tig pre­si­se­ring, sam­ti­dig som den ikke er fun­da­men­tal nok. Det er ikke bare tolk­nin­ge­ne av vi­ten­ska­pe­li­ge funn som kan på­vir­kes av ulike livs­syn. Pa­ra­dig­met som disse tolk­nin­ge­ne gjø­res i er hel­ler ikke nøy­tralt.

Det frem­hol­des vi­de­re at «få teo­lo­ger er i stand til å sloss - på den na­tur­vi­ten­ska­pe­li­ge bane­halv­del - mot alle de med dok­tor­grad i bio­lo­gi som for­sva­rer evo­lu­sjons­læ­ren.»

Pro­ble­met med dette er bare at Bi­be­len også ut­ta­ler seg om spørs­mål som be­rø­res av blant annet evo­lu­sjons­læ­ren. Dette er spørs­mål om li­vets til­bli­vel­se, jor­dens alder og li­vets ka­rak­ter i for­hold til Guds gode vilje - fra over­måte godt til for­ban­net og un­der­lagt for­gjen­ge­lig­het. Med dette i mente ak­tua­li­se­res na­tur­fag­li­ge spørs­mål også for teo­lo­ger. Dette siste tror jeg også at vi er enige om.

Men Otto­sen ser ut til å mene at teo­lo­ger kun kan re­la­te­re sin teo­lo­gi til na­tur­vi­ten­ska­pe­li­ge spørs­mål der­som de an­er­kjen­ner det vi­ten­skaps­pa­ra­dig­me som er det rå­den­de - og altså ma­jo­ri­te­tens kon­klu­sjo­ner. Jeg mener, så langt jeg kan se i mot­set­ning til Otto­sen, at det er le­gi­timt for alle teo­lo­ger/krist­ne på rent teo­lo­gisk grunn­lag også å stil­le spørs­måls­tegn ved vi­ten­ska­pe­li­ge tolk­nin­gers for­ut­set­nin­ger, og da sær­lig det pa­ra­dig­met som disse tolk­nin­ge­ne fore­tas i. Men jeg er enig med Otto­sen i at det er en for­del at man har en re­flek­tert be­grun­nel­sen for dette.

Sam­ti­dig har jegogså stor re­spekt for alle som møter Jesus og over­be­vi­ses om at Ordet er sant - også i den kon­kret his­to­ris­ke be­tyd­nin­gen - uten å gå inn i na­tur­vi­ten­ska­pe­li­ge fag­felt for å finne gode for­kla­rin­ger på alle spørs­mål som mel­der seg. Disse - som det fin­nes mange av i våre sam­men­hen­ger - kunne jeg ønske at Otto­sen hadde vist litt stør­re for­stå­el­se for.

Til det som om­hand­ler jor­dens alder - og som ofte, del­vis med rette, frem­hol­des som et mind­re vik­tig tema enn res­ten av ur­his­to­ri­ens his­to­ri­si­tet. I re­fe­rer­te inn­legg hen­vi­ses det til 1. Mos. 1 og det an­ty­des ut fra denne teks­ten at jor­den kan ha vært «øde og tom» gjen­nom mil­lio­ner av år slik at him­me­len og jor­den ble skapt lenge før res­ten av ska­per­ver­ket. 2. Mos. 20 fast­slår li­ke­vel at «på seks dager gjor­de Her­ren him­me­len og jor­den, havet og alt det som i dem er» Her nev­nes både det som kom­mer før og etter «øde og tom», og alt set­tes inn i seks­da­gers­ram­men.

Den iso­ler­te les­nin­gen av ska­pel­ses­be­ret­nin­gen bør der­for ut­fyl­les av res­ten av Bi­be­lens vit­nes­byrd. Når det som i dette til­fel­let er uover­ens­stem­mel­se mel­lom Bi­be­lens like­frem­me ord og en vi­ten­ska­pe­lig teori, vil spørs­må­let til syv­en­de og sist bli et spørs­mål i hvert fall om hvor­dan vi leser Bi­be­len, men også for mange om hva som skal ha høy­est auto­ri­tet, Bi­be­len eller det rå­den­de pa­ra­dig­met. Begge disse spørs­må­le­ne med­fø­rer hver for seg at dette er en vik­tig de­batt som får kon­se­kven­ser for bi­bel­les­nin­gen, også ut over ur­his­to­ri­en.

La oss hel­ler ikke over­se at der­som Otto­sens les­ning av 1.Mos. 1,1-3 skul­le fast­hol­des, mens res­ten av ska­pel­ses­be­ret­nin­gen leses som en seks­da­gers ska­pel­se, ville Otto­sens les­ning frem­de­les vært på kant med fors­ker­ma­jo­ri­te­tens tolk­nin­ger innen til­nær­met alle de samme om­rå­der.

Det bør der­for komme klart frem for le­se­ren at en les­ning av ska­pel­ses­be­ret­nin­gen som skul­le til­freds­stil­le kra­ve­ne til å vinne ve­sent­lig støt­te blant «alle de med dok­tor­grad i bio­lo­gi som for­sva­rer evo­lu­sjons­læ­ren» ville vært ve­sent­lig an­ner­le­des enn den Otto­sen an­ty­der i sitt inn­legg. Vi løser altså in­gen­ting ved å hevde at jor­den ble skapt for å sveve øde og tom i 4,5 mil­li­ar­der år.

Otto­sen er ærlig nok til å inn­røm­me at han er usik­ker på hvor­dan han skal kon­klu­de­re i disse sa­ke­ne. (jfr. fri­spar­ket i Dagen 12.04) Det har jeg re­spekt for. For egen del har jeg kom­met til en over­be­vis­ning om at jeg på bak­grunn av Bi­be­lens teks­ter må kon­klu­de­re med at jor­den er ung.

SkapelseAndreas ÅrikstadKristiansand

Powered by Labrador CMS