Debatt
UHELL: Vi vet at edrue, oppmerksomme og konsentrerte sjåfører er en forutsetning for at alle skal komme trygt fram, skriver Per Morten Lund.
Stian Lysberg Solum / NTB
Trafikksikkerhet: Er det mulig å nå nullvisjonen?
I Norge er alle som jobber for trafikksikkerhet samstemte om nullvisjonen: Ingen skal bli drept i trafikken i 2050. Er det mulig å nå? Er vi villige til å gjøre det som skal til? I fjor døde 118. Det er 118 for mange.
Nullvisjonen ble vedtatt av Stortinget i 2002. Bak denne står Helsedirektoratet, Trygg Trafikk, Utrykningspolitiet, fylkeskommunene og vi i Statens vegvesen. Et viktig etappemål er maksimalt 350 drepte og hardt skadde i 2030. I 2021 omkom 80 og 565 ble hardt skadd. Det er det laveste antallet i Norge i nyere tid, og plasserer oss i verdenstoppen på trafikksikkerhet.
Så kom 2022, som viser oss at vi ikke kan slappe av. I fjor mistet 118 mennesker livet på norske veier. Hver alvorlig skade og hvert dødsfall berører og endrer livene til svært mange. Ett ødelagt eller tapt liv, er ett for mye.
Er vi villige til å begrense friheten?