Debatt
«Uheldig» å si at hele Bibelen er Guds ord?
Det er en enorm kvalitetsforskjell mellom bøkene i GT og NT og andre oldtidsskrifter, innbefattet Koranen. Vi har dermed et solid grunnlag for å hevde at hele Bibelen er Guds ord.
Ifølge Harald Peter Stette i sommerens bibeldebatt, er det uriktig og uheldig å regne hele Bibelen som Guds ord. Men vil ikke begrepet «Guds ord» miste sin mening hvis vi sier at det finnes udefinert i Bibelen, men ikke er Bibelen?
Da kommer vi i den situasjon som Stette advarer imot, nemlig en «klipp-og-lim metode av bibelord». Da må hver enkelt leser velge de ord han eller hun betrakter som Guds ord. Og da er dette egentlig «menneskers ord», de ord som hver enkelt bestemmer seg for å tro på som normative.
Da kommer vi i den situasjon som Stette advarer imot, nemlig en «klipp-og-lim metode av bibelord».
Hvis begrepet «Guds ord» skal ha noen mening, må det være ord som Gud har inspirert og som han vil at vi skal følge. Stette advarer mot oppfatningen om at det finnes «et skjult budskap» i bibelteksten.
Men det er akkurat det han slår til lyd for, når han hevder at hele Bibelen ikke er Guds ord. For da må hver enkelt finne «det skjulte budskap» som er «Guds ord» blant alle de menneskelagde ordene, og så «klippe ut» disse ordene.
Hvis jeg skulle gi min student veiledning om hva som var pensum, ville jeg gjøre det på en klar og utvetydig måte. Jeg ville ikke be ham lese diverse bøker og selv finne ut hva som var pensum.
Begrepet «Guds ord» har bare mening hvis det er klart avgrenset, ikke hvis man må lete etter det blant mange andre ord. Derfor er det logisk at hele Bibelen, som er den mest utbredte bok i verden, er vårt «pensum».
Det er mulig at de 39 bøkene i GT ble kanonisert ved konsilet i Jamnia ved slutten av det første århundre evt. Men Jesus brukte den tredelingen av GT som fremdeles brukes, og som omfatter de 39 bøkene, nemlig «Moseloven, profetene og Salmene» (Lukas 24:44).
Selvfølgelig ville Gud vise jødene hva som var pensum.
Dødehavsrullene har fragmenter av alle de 39 bøkene unntatt Esters bok, noe som taler for at alle de 39 bøkene ble regnet som Guds ord på Jesu tid. Og selvfølgelig ville Gud vise jødene hva som var pensum.
Når det gjelder bøkene i NT, finnes det tidlige kataloger over hvilke bøker som var kanoniske, og disse sirkulerte blant de kristne menighetene. Det er naturlig å tro at Gud ville gjøre det samme som vi gjør med våre studenter – sørge for at alle ville vite helt tydelig hva som var pensum.
For min doktoravhandling brukte jeg ti år på å studere alle de 79 000 verbene i den hebraiske bibelen, i Dødehavsrullene og i de hebraiske inskripsjoner. Jeg har også inngående kjennskap til de apokryfiske og pseudepigrafiske bøker – jeg har for eksempel oversatt Enoks bok fra etiopisk til norsk.
Basert på mine studier har jeg funnet at det er en enorm kvalitetsforskjell mellom bøkene i GT og NT og de andre oldtidens skrifter, innbefattet Koranen. I mine øyne har vi derfor et solid grunnlag for å hevde at hele Bibelen er Guds ord – at den er vårt pensum.