Debatt
Underordning: Peter snakker om ikke-kristne menn
Apostelen Peter setter ektemenn på fy-listen sammen med slaveeiere, staten, de onde og de tankeløse. Det setter underordning i et oppklarende lys.
Peter henvender seg til kristne kvinner som er gift med ikke-kristne menn som i antikken hadde all makt over familien og kunne drepe kona uten å risikere straff.
Et naturlig mål for Peter er at mannen skal bli kristen slik at han slutter å behandle kona med samme verdi som et verktøy. Men det er nær umulig for den kristne kona å evangelisere overfor mannen som har all makt. Hvilket råd bør Peter gi til kvinnene?
Hupotasso
Det greske ordet som Peter bruker, er hupotasso. Det oversettes ofte til «underordne» på norsk. Ordet hadde to betydninger, én for militær sammenheng og én for sivil.
Den militære betydningen ser vi i bruk i Lukasevangeliet når misjonærene driver ut demoner i Jesu navn; da er demonene nødt til følge ordre (Luk 10,17).
Den sivile betydningen var derimot at man frivillig skulle stille seg støttende og samarbeidsvillig til en annen person, for en større sak. Det må være denne betydningen Peter bruker i sitt brev (1 Pet 3,1).
Han skriver: «Slik kan de mennene som ikke vil tro på Ordet, bli vunnet – ikke ved ord, men ved sin kones livsførsel.»
Håpet er altså at kvinnens støttende innstilling skal gjøre at ektemannen etter hvert blir en kristen.
Kristne kunne sikkert få lyst til å starte opprør mot den romerske stat, mot slaveeiere og mot ikke-kristne ektemenn, men Peter viser en annen vei.
Kefale
I et annet brev skriver Paulus at mannen er kvinnens kefale. Mener han overhode? Nei, han mener opphav, for han viser til skapelsen, der Gud bruker mannen for å skape kvinnen. I dag kan vi tenke oss at Gud tok mesteparten av mannens DNA og la til en del nye koder slik at det ble en kvinne. Mannen er altså kvinnens kilde, opphav, startpunkt eller liv – ordet kefale har blant annet disse betydningene i tillegg til at det en sjelden gang kan bety overhode.
Kefale kan også bety kroppsdelen hode, altså hodeskallen. Peter ber Jesus vaske hodet hans. Han ber ikke om at Jesus skal vaske sitt overhode – som i tilfelle da måtte ha vært Peter! Dette viser at man må være åpen for de ulike betydningene av ordet kefale (Joh 13,9).
Ingen skal herske, man skal støtte hverandre og ha en samarbeidsvillig innstilling.
Hvorfor skriver Paulus at mannen er kvinnens opphav? Det er fordi brevet skal til de kristne i Efesos hvor det er religiøse ideer om at kvinner skal herske over menn, begrunnet ut fra en annen skapelseshistorie.
En av ideene var at kvinnen ble skapt først og derfor skal herske over mannen og lære ham hemmeligheter som kvinnen opprinnelig fikk fra Slangen.
Paulus forklarer at kristen tro er motsatt. Det er mannen som ble skapt først. Og ingen skal herske, man skal støtte hverandre og ha en samarbeidsvillig innstilling (eller «underordne» seg hverandre, slik det står i norske bibler i Efeserbrevet 5,21).
Målet er at ektefellen skal bli frelst
Til mennene sier Paulus at de skal elske sine koner slik Kristus elsket menigheten. Begrunnelsen som er knyttet til Kristus, er at menigheten skulle bli frelst. Det samme gjelder ektemennene, poenget med at mennene skal elske sin kone er et mål om at hun skal bli en troende og dermed bli frelst (Ef 5,21–29).
De kristne mennene skal gi sin ikke-kristne kone «næring». Det ligner på Peter som skulle mate sauene til Jesus, noe mange tolker til å evangelisere og undervise.
Kona ville neppe bli interessert i evangeliet dersom den kristne ektemannen gjorde som sine mannlige ikke-kristne naboer og behandlet henne som en eiendom eller et verktøy.
Målet med oppfordringene til Peter og Paulus er altså at ektefellen skal bli en troende. Oppfordringene til mannen (elske) og kvinnen (støtte) er ulike fordi de to av samfunnet var gitt svært ulik makt og hadde kulturelt sett to helt ulike utgangspunkt.
Men når begge er kristne, da kan begge underordne seg hverandre.
– – –
Sjur Jansen er forfatter av bøkene «De første kristne» og «Fra urmenighet til scenekirker» og eier av bloggen «Bygge Mennesker».