Undervisning i tvil

Espen Ottosen har gjennom tre debattinnlegg i Dagen forsvart en bibellesning som jeg opplever lar historisk-vitenskapelige teorier så tvil om Bibelens pålitelighet, skriver Andreas Årikstad.

Publisert Sist oppdatert

Jeg er takk­nem­ligover at Dagen de siste ukene har gitt rom for en de­batt om de teo­lo­gis­ke pre­mis­se­ne for å for­hol­de seg til vi­ten­skaps­te­ori­er og da sær­lig evo­lu­sjons­te­ori­en.

Det er ikke slik en­kel­te hev­der at en ska­pel­ses­de­batt er pe­ri­fer eller uve­sent­lig. Tvert imot drei­er dette seg om grunn­leg­gen­de for­hold både når det kom­mer til bi­bel­syn og teo­lo­gi.

Det er også re­le­vant at det fra alle kan­ter av de­bat­ten ofte pekes på at spørs­må­le­ne er ut­slags­gi­ven­de når kris­ten ung­dom ut­ford­res av ate­is­tisk tanke­gods. Sa­kens ka­rak­ter leg­ger der­med også an­svar på de­bat­tan­te­nes skuld­re.

Espen Otto­sen har gjen­nom tre inn­legg for­svart en bi­bel­les­ning som jeg opp­le­ver lar his­to­risk-vi­ten­ska­pe­li­ge teori­er så tvil om Bi­be­lens på­li­te­lig­het. Dette gjel­der sær­lig i spørs­mål knyt­tet til bio­lo­gi, geo­lo­gi og his­to­rie.

I inn­legg 7. mai stil­ler han spørs­må­let til­ba­ke til un­der­teg­ne­de om jeg vir­ke­lig mener at Bi­be­lens like­frem­me ord skal ha høy­ere auto­ri­tet enn en vi­ten­ska­pe­lig teori.

Det er ikke vans­ke­lig å svare ja. Det betyr ikke at jeg øns­ker å lukke øyne­ne for even­tu­el­le kom­pli­ka­sjo­ner. Tvert imot ser jeg det som mitt an­svar å syn­lig­gjø­re disse mest av alt fordi jeg er over­be­vist om at dette i siste in­stans vil styr­ke Bi­be­lens tro­ver­dig­het.

I det vi­de­re frem­hol­des Josva 10,13 som et ek­sem­pel på at en like­frem le­sing av Bi­be­len vil kunne føre til feil i for­hold til vi­ten­ska­pe­li­ge ob­ser­va­sjo­ner. Lu­thers les­ning av dette ver­set be­nyt­tes også i et inn­legg da­tert 28. april.

Jeg går ut fra at vi er enige om at bi­bel­vers bør leses ut fra kon­tekst og at Bi­be­len inne­hol­der både bil­led­lig tale og be­skri­vel­ser av na­tur­fe­no­me­ner re­la­tivt sett, ut fra en «slik vi ser dem» syns­vin­kel. For ek­sem­pel sier vi at solen «går ned» fordi det er nett­opp det den gjør ut fra den po­si­sjo­nen jeg be­fin­ner meg i.

Men Bi­be­len be­skri­ver også un­der­for­tel­lin­ger. Når det gjel­der Josva 10, 13 er det ingen grunn til å trek­ke noen geo­sen­tris­ke kon­klu­sjo­ner ut fra det som fak­tisk står der.

Em­pi­risk vi­ten­skap har i dag bi­dratt med god kunn­skap om hvor­dan sol­sys­te­met er bygd opp og er ved dette med på å kunn­gjø­re Guds stor­het. Li­ke­vel vil den samme na­tur­vi­ten­skap aldri kunne for­kla­re et under som at solen og månen stod stil­le i for­hold til jor­dens ro­ta­sjon.

Jeg reg­ner med at alle bi­beltro­en­de li­ke­vel vil fast­hol­de un­de­ret. Lu­thers feil­slut­ning når det gjel­der Josva 10, 13 be­gyn­ner når han prø­ver å lage na­tur­lo­ver ut fra en un­der­for­tel­ling. Det ville vært flott å kunne ha en for­kla­ring på hvor­dan dette gikk til, men dette er se­kun­dært i for­hold til til­li­ten til han som skap­te både jor­den, månen og solen.

Sam­ti­dig er sam­men­lig­nin­gen Otto­sen her trek­ker opp nett­opp det jeg opp­le­ver som den store mis­for­stå­el­sen. At jor­den går rundt solen har vi fun­net ut ved hjelp av em­pi­risk vi­ten­skap som ingen for­nek­ter i noen av dens fa­set­ter og som ikke stri­der mot Bi­be­lens like­frem­me ord, hel­ler ikke i Josva 10, 13.

Ska­pel­sen og på­stått evo­lu­sjon vil aldri kunne be­vi­ses med em­pi­risk vi­ten­skap da den his­to­ris­ke vi­ten­ska­pen byg­ger på et tros­fun­da­ment. Der­for blir slike ek­semp­ler som Lu­thers les­ning av Josva ikke re­le­vant i for­hold til pro­blem­stil­lin­gen denne de­bat­ten drei­er seg om.

Vi bør der­for med fri­mo­dig­het fort­set­te å frem­hol­de Bi­be­len som øvers­te auto­ri­tet i yd­myk­het over vår egen og na­tur­vi­ten­ska­pens be­gren­se­de kunn­skap.

« Na­tu­ren som Guds bok» som Otto­sen kal­ler sitt siste inn­legg er der­for hel­ler ikke en sær­lig god be­teg­nel­se i hvert fall ikke uten noen pre­si­se­rin­ger.

Vår be­gren­se­de kunn­skap, men også jor­dens og na­tu­rens sta­tus som for­ban­net av Gud, ut­gjør sær­li­ge ut­ford­rin­ger når vi skal «lese» i denne «boken» og dra his­to­risk vi­ten­ska­pe­li­ge kon­klu­sjo­ner.

Jor­den er under av­vik­ling jfr. inn­legg av Lianes (6/5). Jesus om­ta­ler de «to bø­ke­ne» på en ta­len­de måte når han frem­hol­der at «Him­mel og jord skal forgå, men mine ord skal slett ikke forgå.» (Matt 24:35)

Na­tur­bo­ken bør der­for leses i lys av Bi­bel­bo­ken. Her be­gyn­te også na­tur­vi­ten­ska­pen i sin tid. Da­gens his­to­ris­ke vi­ten­skap leser i mot­set­ning til dette na­tur­bo­ken i lys av ate­is­tis­ke for­kla­rings­mo­del­ler. La oss ikke im­ple­men­te­re denne les­nin­gen hver­ken i vår teo­lo­gi eller vår for­stå­el­se av sann na­tur­vi­ten­skap!

Nylig skrev en til meg i en opp­munt­ren­de epost at det vi tren­ger i kris­ten sam­men­heng i dag, ikke er un­der­vis­ning i tvil, men hjelp til å ta imot Bi­be­len som Guds sanne ord.

På tross av spiss­for­mu­le­rin­gen tref­fer dette mye av den teo­lo­gis­ke opp­læ­rin­gen som gis i dag på kor­net. Det er bra når vi kan være ær­li­ge om per­son­lig tvil, men vi tren­ger ikke un­der­vis­ning i tvil.

Når bi­bel­kri­tik­ken over­skyg­ger apo­lo­ge­tik­ken og apo­lo­ge­ter dri­ver med bi­bel­kri­tikk er det ikke rart at men­nes­ker, krist­ne som ikke-krist­ne, be­gyn­ner å tvile på Bi­be­len. Sen­tralt i dette lig­ger spørs­må­let om «ska­pel­se og/eller evo­lu­sjon».

Boken med denne tit­te­len er da også blitt til i håp om at Bi­be­lens tro­ver­dig­het skal styr­kes blant leke og lærde og at men­nes­ker må få et møte med Bi­be­lens Gud og få tro på Bi­be­lens Jesus. «For din ska­per er din ekte­mann, Her­ren, hær­ska­re­nes Gud, er hans navn. Og Is­ra­els Hel­li­ge er din gjen­lø­ser, all jor­dens Gud kal­les han. (Jes 54:5)

Fan­tas­tisk ube­gri­pe­lig!

SkapelseAndreas ÅrikstadKristiansand

Powered by Labrador CMS