Debatt
KJØNN I SKOLEN: Ideen om «født i feil kropp» introduseres fra 3. trinn, skriver innsenderen.
Gorm Kallestad / NTB
Undervisningen om kjønn det advares mot har for lengst inntatt skolene
Foreningen Fri sin innflytelse i norske skoler og barnehager er bekymringsverdig. Likevel er det viktig å vite at undervisningen av kjønn som KrFU-leder, Hadle Bjuland, viser til i Dagsnytt 18, er høyst aktuell i skolen gjennom nye læremidler, uavhengig av om opplæringsopplegget «Rosa kompetanse» benyttes eller ikke.
Skeive interesseorganisasjoner har presset gjennom sine kampsaker opp gjennom årene, også i forbindelse med innhold i læreplaner. Men det at de har fått definisjonsmakt på kjønn og seksualitet inn i skolen, er et resultat av politiske beslutninger som har gitt postmoderne kjønnsteori innpass i lovverk og læreplan.
Det er et stort behov for å vurdere konsekvensene disse beslutningene har fått for opplæringen i norsk skole. Og det er god grunn til å rope høyt når barneskoleelever skal lære at kjønn kan endres og bestemmes av deres egne følelser. Det er også kritikkverdig at det ukritisk formidles personlige historier fra transpersoner om hvor bra en fikk det i etterkant av såkalt kjønnsbekreftende behandling.