Debatt
Unge ledere i Frikirken: Ikke realistisk med rom for to syn på ekteskapet
Vi heier på at Frikirken med positivt fortegn sier at ekteskapet er sentralt og med det markerer en grense.
Vi er flere unge pastorer og ordinerte som ønsker å holde fast på Frikirkens lære om samlivet. Vi anerkjenner at dette er et så viktig spørsmål at vi ikke kan leve med at det forkynnes og praktiseres ulike syn innad i kirkesamfunnet.
Ifølge vårt skriftsyn er ekteskapet så sentralt at det er å regne som et lærespørsmål, ikke bare en etisk problemstilling. Vi stiller oss bak synoderådets vedtak om at samlivsteologi er kirkesplittende og et bekjennelsesspørsmål.
Kirken trenger å positivt definere vår felles bekjennelse, «Dette utgjør oss». Vi heier på at Frikirken med positivt fortegn sier at ekteskapet er sentralt og med det markerer en grense.
Synoderådets vedtak splitter ikke kirkesamfunnet, slik noen hevder. Synoderådet har med sitt vedtak bekreftet det som har vært Frikirkens historiske syn.
Dermed er det de som vil endre, som bryter enheten. De som ønsker å endre læren på dette punktet sitter med bevisbyrden for hvorfor endring bør skje. Vi blir ikke overbevist av deres argumenter.
Når vi ser våre lutherske søsterkirker i de norske og svenske folkekirkene, blir vi urolige for en slik framtid.
Vi klarer ikke se et realistisk eller teologisk rom for én kirke som forkynner to motstridende syn på ekteskapet. Signalene vi ser i sosiale medier og andre fora tilsier at dersom vi ikke stiller oss bak vedtaket, vil det kjempes helt til to likestilte syn er stemt fram.
Når vi ser våre lutherske søsterkirker i de norske og svenske folkekirkene, blir vi urolige for en slik framtid. Det er urovekkende signaler som kommer for rommet til det historisk konservative synet i disse kirkene, blant annet uttrykt av biskop i Oslo og biskop i Stockholm stift – som signaliserer at de vegrer seg mot å ordinere konservative.
Vi har forståelse for at denne saken og synoderådets vedtak vekker sterke følelser og engasjement. Noen blir såret og kjenner på frykt som følge av vedtaket.
Vi oppmuntrer disse, våre meningsfeller og spesielt unge til demokratisk deltakelse. De troendes styringsrett står sterkt, uttrykt gjennom menighetsmøtet og vår synodale struktur. Likevel mener vi at Frikirkens best kan bestå ved å bekjenne ett felles syn på ekteskapet.
Flere av oss har bakgrunn fra andre kirkesamfunn og organisasjoner enn Frikirken. Det er godt å se at tilhørighet til Frikirken ikke defineres av slektskap og historie.
Vi setter pris på alle ledere og menigheter som har gitt mange av oss tillit i ung alder, slik at vi kan få lære, lede og vokse på veien til ordinasjon.
Vi er takknemlige til menighetene våre og til ledelsen i Frikirken som bekrefter vår opplevelse av indre kall, gjennom deres ytre kall. Vi opplever oss ønsket og velkommen til å lede, tjene og bidra.
Astrid Fjeldly Lande, ungdomspastor Råde Frikirke
Karl-Johan Kjøde, eldste Mortensrud Frikirke
Jan Samuel Willoch, eldste Mortensrud Frikirke
Eivind Landro, pastor Ulsteinvik Frikirke
David Fjeldskår, feltpastor
André Myhren, ordinert eldste og tidligere pastor
Stian Hansen, pastor Hånes Frikirke
Alexander LaPierre, pastor Arendal Frikirke
Rune Daltveit, pastor Lillesand Frikirke
Christer Rahm, pastor Brunlanes Frikirke
Tommy Strøm Andersen, pastor Randesund Frikirke
Øyvind Døvik, pastor Randaberg Frikirke
Hanne Sugustad Kvåle, eldste Trondheim Frikirke
Martin Øystese, eldste Trondheim Frikirke
Jan Kristian Hananger, eldste Lyngdal Frikirke.
Thore Søvik, pastor Lyngdal Frikirke
Kristian Næss Holm, ungdomspastor Lillesand Frikirke
Ingebrikt Kvam, pastor i Trondheim Frikirke
Oskar Hadland, pastor Oslo Østre Frikirke
Eirik Austeng, pastor Hamar Frikirke