For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

OFTE STENGT: Oslofjordtunnelen er Norges mest stengte tunnel, skriver Geir A. Mo.

Utsettelser er uansvarlig hasardspill fra regjeringen

Publisert Sist oppdatert

I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023, foreslås det kutt i den totale rammen på veibudsjettet og utsatt oppstart av en rekke ulykkesutsatte strekninger. Det er et uansvarlig valg som kan få katastrofale utfall.

2022 har vært et trist år med tanke på drepte og hardt skadde i trafikken, med en sterk stigning fra foregående år. Den nye regjeringen har ved flere anledninger slått fast at nullvisjonen ligger fast. Men, mens regjeringen eksempelvis har funnet plass til å sette i gang arbeidet med Stad skipstunnel, nedprioriterer de prosjekt som er essensielle for å ivareta trafikksikkerheten. Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 er et steg tilbake for nullvisjonen.

Det er en lang rekke gryteklare veiprosjekter regjeringen utsetter i sitt budsjett, samtidig som de har gitt marsjordre til Statens vegvesen og Nye Veier om å nedskalere ytterligere flere veiprosjekter. Eksempelvis utsetter regjeringen Bergen-Voss og Voss-Aurland, hvor det har vært 1.300 ras siden 2015. Veien har blitt kåret til Norges verste vei og er en gammel, utdatert vei som i tillegg til å være svært rasutsatt er svært svingete og uoversiktlig, og et samlet politisk miljø i Vestland har vært tydelige på hvor viktig dette prosjektet er.

Powered by Labrador CMS