EIDSVOLL 20110517. Eidsvollsbygningen og området rundt pyntet til 17. mai-feiring. Bygningen er en av landets mest kjente, takket være at 112 menn etter å ha vært samlet i seks hektiske våruker undertegnet Norges grunnlov i huset 17. mai 1814. Foto: Paul Kleiven / Scanpix

Vår problematiske grunnlov

Eids­volls­men­ne­ne ved­tok det vi må kunne kalle en stats­auto­ri­sert anti­se­mit­tis­me.

Publisert Sist oppdatert

Om tre dager går vi inn i et år som vil være pre­get av 200-års­ju­bi­le­et for Nor­ges grunn­lov. 17. mai 1814 un­der­teg­net Eidsvollsmen­ne­ne vår na­sjons fri­hets­brev. Det er en merke­dag i vår his­to­rie. Vel verdt å feire.

Men midt i fes­ti­vi­ta­sen er det et for­hold vi ikke må glem­me. Vår høyt pri­se­de grunn­lov har også en natt­side. Det var nem­lig ikke alle som var vel­kom­men i det nye evan­ge­lisk-lu­thers­ke konge­døm­met som ble etab­lert i Euro­pas nord­vest­li­ge yt­ter­kant.

Det er bare ett annet folke­slag enn det nors­ke som er nevnt i den opp­rin­ne­li­ge grunn­lo­ven fra 1814. Jø­de­ne. De var i følge grunn­lovs­fed­re­ne en så for­der­vet rase at de helt måtte nek­tes ad­gang til riket. Som det enes­te fol­ket på jor­den.

Det er både in­ter­es­sant og skrem­men­de å stu­de­re den de­bat­ten som gikk for seg på Eids­voll forut for ved­ta­ket om å sten­ge jø­de­ne ute. Grunn­lo­vens kom­men­de pa­ra­graf to om lan­dets re­li­gion ble de­bat­tert av Eids­volls­men­ne­ne den 16. april 1814. Og da kom spørs­må­let om jø­de­nes ad­gang til Norge på bor­det.

Selv om de fær­res­te av Eids­volls­men­ne­ne noen­sin­ne hadde møtt en jøde, var de fulle av for­dom­mer mot den jø­dis­ke rase. Og de ak­sep­ter­te glatt da­ti­dens hers­ken­de kon­spi­ra­sjons­te­ori­er om jø­de­ne.

De anti-jø­dis­ke ar­gu­men­te­ne som ble frem­ført gikk langs tre ho­ved­lin­jer: Jø­de­ne job­ber i det skjul­te for sine egne in­ter­es­ser. Jø­de­ne er penge­gris­ke og truer øko­no­mi­en vår. Jø­de­ne er ned­bry­ten­de for sam­fun­net og en trus­sel mot kris­ten­dom­men.

En av de som gikk aller lengst var Lau­ritz Weide­mann. Han mente at det å slip­pe jø­de­ne inn i lan­det ville bety en fare for sel­ves­te ri­kets sik­ker­het. Intet mind­re.

Re­sul­ta­tet ble at Eids­volls­men­ne­ne ved­tok det vi må kunne kalle en stats­auto­ri­sert anti­se­mit­tis­me. Grunn­lo­vens pa­ra­graf to ble av­slut­tet med or­de­ne «Jøder ere frem­de­les ude­luk­ke­de fra Ad­gang til Riget».

Jøde­pa­ra­gra­fen ble hardt hånd­he­vet. Selv jøder som ble red­det fra skips­for­lis uten­for norske­kys­ten ble an­holdt av po­li­ti­et og sendt rett ut av lan­det.

Denne skam­plet­ten på grunn­lo­ven vår ble stå­en­de til frem til 1851.

Når vi om­ta­ler 1814-grunn­lo­vens pro­ble­ma­tis­ke sider, bør vi hel­ler ikke glem­me den uret­ten som ble be­gått mot an­ner­le­des tro­en­de innen den krist­ne re­li­gio­nen. Eids­volls­men­ne­ne la nem­lig også re­strik­sjo­ner på visse ka­to­lik­kers ad­gang til Norge. «Je­suit­er og Mun­ke-Or­de­ner maa ikke taa­les», het det i den opp­rin­ne­li­ge lov­teks­ten.

For­bu­det mot ka­tols­ke mun­ke­or­de­ner ble stå­en­de til 1897, je­su­itt­for­bu­det helt til 1956.

Begge disse for­bu­de­ne er vit­nes­byrd om ster­ke an­ti­ka­tols­ke strøm­nin­ger i det nors­ke folke­dy­pet. Jøde­pa­ra­gra­fen står li­ke­vel i en sær­stil­ling som en rase­mes­sig be­grun­net ute­sten­ging av et helt folk.

Ved inn­gan­gen til grunn­lovs­ju­bi­le­et kan det også være på sin plass å stop­pe opp og tenke over hvor langt vi har kom­met på dette om­rå­det 200 år etter at Eids­volls­men­ne­ne in­sti­tu­sjo­na­li­ser­te sitt jøde­hat i lovs form. Det er nem­lig ingen tvil om at vi fort­satt har store pro­ble­mer med anti­se­mit­tis­me i Norge.

Ho­lo­caust­sen­te­rets drøyt et år gamle un­der­sø­kel­se viser en skrem­men­de lik­het med hold­nin­ger som kom til ut­trykk på Eids­voll.

I rap­por­ten deres ble det på­vist at hver åt­ten­de nord­mann (12,5 pro­sent) har ut­pre­ge­de for­dom­mer mot jøder. I til­legg til dette ho­ved­tal­let viste un­der­sø­kel­sen en over­ras­ken­de stor opp­slut­ning om ulike kon­spi­ra­to­ris­ke fore­stil­lin­ger. For ek­sem­pel sa hver femte nord­mann seg enige i på­stan­den «ver­dens jøder ar­bei­der i det skjul­te for å frem­me jø­dis­ke in­ter­es­ser».

Men i dag er det vel ingen som går inn for å ute­sten­ge jø­de­ne slik Eids­volls­men­ne­ne gjor­de i 1814? Eller er det det?

Sta­dig ster­ke­re kref­ter i det nors­ke sam­fun­net ar­bei­der i hvert fall for å forby om­skjæ­ring av gut­ter, en helt grunn­leg­gen­de del av jø­disk iden­ti­tet.

Et slikt for­bud vil plas­ser Norge i en sær­stil­ling. Vi blir i så fall det enes­te lan­det i ver­den der dette blir for­budt.

Hvis det blir for­budt, så har nors­ke jø­dis­ke le­de­re sagt at man da ikke har noe annet valg enn å for­la­te lan­det. Det vil i prak­sis re­pre­sen­te­re en gjen­inn­fø­ring av jøde­pa­ra­gra­fen i det nors­ke lov­ver­ket.

Slik sett er jøde­pa­ra­gra­fen i grunn­lo­ven fak­tisk ak­tu­ell også i dag, 200 år etter­på.

Powered by Labrador CMS