Debatt
Var urmenighetens utspring i Roma eller Jerusalem?
Kristentroen har så mange ulike kirkesamfunn verden over at det er vanskelig å holde oversikten. Hvor og når begynte alt dette?
På 1980-tallet kom den amerikanske karismatiske trosbevegelsen til Skandinavia. Ulf Ekman bygget opp sin store menighet Livets Ord i Uppsala, Sverige. Åge Åleskjær bygget opp Oslo Kristne Senter i Norge.
Jeg besøkte OKS ved flere anledninger på 80-tallet og Åleskjær forkynte at hensikten der var å praktisere evangelisk liv og lære fra den historiske 'urmenigheten'. Men var denne moderne karismatikken egentlig 'urkristendom'?
Etter Ekmans 30-årige menighetsdrift og som toneangivende protestantisk forkynner, konverterte han i 2014 til katolisismen. Tilbake satt mange sjokkerte kristne med et vell av spørsmål. Ekman mente at Den katolske kirke var den opprinnelige kristentroen og selve 'urkirken'.
Hvordan var en slik konklusjon mulig for en belest bibellærer som han, som også tidligere hadde bodd noen år i Israel? Visste han ikke at urmenighetens utspring var i Jerusalem? Forsto han ikke den enorme avstanden i liv og lære mellom innholdet i den første jødiske menigheten i Jerusalem på 100-tallet og Romas hedenske katolisisme på 300-tallet?
Den messianske bibellæreren, Mottel Baleston, sier i sin undervisningsserie, 'Our Messiah is Jewish', at en tredjedel av jødene på apostlenes tid fram til år 70 trodde at jøden Jeshua (Jesus) var jødenes Messias. De fortsatte å leve religiøst og kulturelt som jøder og utgjorde en av flere forgreninger innen jødedommen, kalt 'Veien', mens de vitnet om at Jeshua oppfylte Messiasprofetiene i den jødiske bibel, Tanak (GT).
Bibelens Gud har aldri inngått noen pakt med grunnleggerne for Den katolske eller Den protestantiske kirke eller noen andre hedningfolk noe sted noen gang.
Den jødiske forfatteren, Jacque Doukhan, skriver at det gikk ca. ti år etter Jeshuas himmelfart, før den første ikke-jøde kom til tro på Jeshua. Apostelen Peter måtte få et spesielt syn fra Gud før han skjønte at også hedninger kunne bli frelst av jødenes Messias (Apg 10). Paulus spredte etter hvert evangeliet til flere hedninger og menigheten vokste.
Da hedningtroende med tiden ble i flertall, medførte det store omveltninger. Antisemittiske kirkefedre skapte et betydelig skille mellom jøder og hedninger. Evangeliet ble 'av-jødisert', mens hedenske tradisjoner i stedet ble vevet inn i læren. Den romerske keiser Konstantin den første ble kristen, gjorde kirken statlig og pavemakten så dagens lys.
Ekman gikk fra trosbevegelsen og bakover i kirkehistoriens århundrer til Romerkirken. Hvordan var det mulig at han glemte å gå hele veien tilbake til urmenigheten i Jerusalem? Bibelens Gud har aldri inngått noen pakt med grunnleggerne for Den katolske eller Den protestantiske kirke eller noen andre hedningfolk noe sted noen gang.
Mange vil si at åndsutgytelsen på pinsedagen var 'kirkens fødselsdag' (Apg 2). Men evangeliet startet ikke der. Pinsen (shavuot) var en høytid til minne om da Gud ga loven (Torah) til Moses. Dette var i forlengelsen av påsken (pesach), en høytid til minne om hebreernes utgang fra slaveriet i Egypt. Dette var første gangen evangeliet ble formidlet på en praktisk-symbolsk måte (2 Mos 12).
Utfrielsen fra slaveriet var et bilde på synderes utfrielse fra syndens slaveri. Lammeblodet og det usyrede brødet var bilde på Jeshuas blod og legeme på korset. Frelsesmåten var nåde manifestert gjennom stedfortredende soningsblod. Lammeblodet på dørstokkene i Egypt var det symbolsk tilbakevirkende blodet fra Golgata mange år senere.
Jeshuas siste måltid med disiplene var et tradisjonelt påskemåltid (pesach seder). Evangeliet var allerede symbolsk innbakt i sedermåltidet som jødene hadde feiret i århundrer. Denne gangen sa Jeshua at når de delte pesach seder senere, skulle de gjøre det til minne om ham.
Gjennom dette urgamle evangeliet fra Egypts utgang, ble hebreerfolket til en nasjon på vei mot sitt eget land. Denne Israel-nasjonen har plass til 'innvandrere' fra andre folkeslag, kalt hedninger (goyim). Vi får 'medborgerskap' (Ef 2) og blir 'innpodet' (Rom 11). For frelsen kommer fra jødene (Joh 4,22).
Urmenigheten er ikke i Roma. Evangeliet ble fullbyrdet, beseglet og sprang ut fra Jerusalem.