Meninger

NY START: Når barn setter seg på skolebenken, får de mot til å drømme om en bedre framtid og skape en vei ut av fattigdom, skriver Erik Lunde. Her fra Kitante Primay School i Kampala, Uganda, tidligere i år.

Veien ut av fattigdom starter første skoledag

Publisert Sist oppdatert

Husker du kriblingen i magen? Den spissede blyanten som lå klar i det nye pennalet i den nye sekken. De stolte foreldrene som fotograferte. Spenningen over hvem du skulle komme i klasse med, og hvilke lærere du skulle få. Første skoledag er proppfull av forventning.

De siste to ukene har tusenvis av norske 6-åringer hatt sin første skoledag. Det er en av livets store merkedager. Og vi som er foreldre vet alle hvor viktig denne dagen er for barna våre. Den kompetansen og kunnskapen skolen gir, er viktig for at de små skal kunne leve gode, selvstendige liv, realisere sitt potensial og delta i fellesskapet.

Første skoledag er også en merkedag for oss som arbeider for å bekjempe den ekstreme fattigdommen og ulikheten som preger store deler av vår verden. Veien ut av fattigdom starter første skoledag. Dessverre er det mange millioner barn som aldri får den sjansen.

ERIK LUNDE: Generalsekretær i Strømmestiftelsen.

Betydningen av utdanning kan knapt overvurderes dersom vi skal gi enkeltmennesker, familier og samfunn muligheter til å klatre ut av fattigdommen. For å si det med fredsprisvinner Malala Yousafzai: «Ett barn, én lærer, én bok og én penn kan endre verden.»

Når barn setter seg på skolebenken, får de mot til å drømme om en bedre framtid og skape en vei ut av fattigdom. Gå inn i et hvilket som helst klasserom i Mali, Uganda eller Sør-Sudan, og du vil se mange ivrige hender i været hvis du spør hva barna drømmer å bli: Sykepleier! Lærer! Politi! Pilot! President! Lege!

Samtidig er det ofte i det små de store forandringene begynner. Når flere barn, og særlig flere jenter, får muligheten til å lese, skrive og regne, endres de fattige lokalsamfunnene gradvis. Når barna blir større, blir rollemodeller og forandringsagenter i familiene og lokalmiljøet. De tar med seg kunnskap som bedrer ernæringen, forebygger sykdommer og senker barnedødeligheten.

De som har gått på skole, stiller også ofte spørsmål ved skadelige skikker, slik som barneekteskap. Og de har større forutsetninger for å forstå og tilpasse seg de utfordringene som følger med klimaendringer.

Uten en kraftfull satsing på utdanning er det helt utenkelig å nå FNs bærekraftsmål om å halvere antallet mennesker i ekstrem fattigdom.

På reise i Sør-Sudan tidligere i august snakket jeg med en av lederne i en landsby. Han var tydelig i sine forventninger til meg: Ikke gi oss penger, gi oss utdanning! Det er en investering som varer. Den blir i hodene til de unge som vokser opp. Og den forandrer samfunnene våre til det bedre.

Utdanning av høy kvalitet, som også klarer å inkludere jenter, barn med nedsatt funksjonsevne og sårbare minoriteter, gir verdighet og selvstendighet til den enkelte, samtidig som den bidrar til likhet og respekt for mangfold i lokalsamfunnene. Diskriminering og mangel på likestilling er en viktig grunn til at det er vanskelig bryte fattigdommens onde sirkel.

Utdanning har også mer direkte effekt mot fattigdom. Når barn går på skolen, øker et lands «kunnskapskapital». Flere studier har vist at det er en ekstrem sterk sammenheng mellom denne kapitalen, og et lands økonomiske vekst og sosial utvikling. I sommer la UNESCO fram en rapport som viser at antallet som lever i fattigdom kunne vært halvert dersom alle voksne i verden hadde gjennomført grunnskoleutdanning.

Uten en kraftfull satsing på utdanning er det helt utenkelig å nå FNs bærekraftsmål om å halvere antallet mennesker i ekstrem fattigdom. Desto mer skuffende er det at flere land, deriblant Norge, har kuttet i innsatsen som skal sikre alle barn en plass ved skolebenken.

Selv om verden står i mange kriser, kan ikke utdanning settes på vent. På verdensbasis står fortsatt 1 av 5 barn utenfor skolen. Mer enn halvparten av barn og unge har ikke tilstrekkelige kunnskaper i lesing og matematikk. 61 millioner i grunnskolealder er utenfor skolen. Ifølge UNESCO vil 17 millioner ikke få noen form for skolegang i løpet av hele sin barne- og ungdomstid – med mindre vi klarer å gi flere tilgang på utdanning. Med andre ord: Mer enn tre ganger Norges befolkning vil aldri ha noen første skoledag.

Strømmestiftelsen arbeider for å gi utdanning til flere. Vi gir muligheter til dem som aldri fikk begynne på skolen, vi jobber for å inkludere flere jenter og barn med nedsatt funksjonsevne i skolen. Vi sier ofte at vi bidrar i den store, globale utdanningsdugnaden, men egentlig investerer vi i en bedre og tryggere verden. Og den investeringen håper jeg flere blir med på.

Powered by Labrador CMS