Debatt
BØRRE SKIAKER: Generalsekretær i Kongelig Norsk Automobilklub.
KNA
Veikutt er dyrere enn en satsing – både for liv og land
Allerede halvannet år før Støre-regjeringens første Nasjonale Transportplan (NTP) legges fram, er samferdselsministeren ute og senker forventningene – igjen. Om regjeringen fortsetter å bruke veinettet som salderingspost, er det dårlig nytt for både norsk økonomi og trafikksikkerhet.
Arbeidet med en ny Nasjonal Transportplan er i full gang, og etter mange år med opptrapping av veibudsjettet ser det ut til å være bråstopp. I statsbudsjettet for gjeldende år vraket regjeringen en lang rekke gryteklare veiprosjekter, samtidig som de ga marsjordre til Statens vegvesen og Nye Veier om å nedskalere ytterligere flere veiprosjekter.
Fjoråret var et stort skritt i feil retning for norsk trafikksikkerhet, med en økning på nesten 50 prosent, fra 80 omkomne i 2021 til 118 i 2022. På tross av dette kuttet regjeringen alle prosjektene Statens vegvesen prioriterte på topp, og som var klare for utbygging. Dersom regjeringen nå, i tråd med samferdselsministerens signaler, også skal levere en ny og mindre ambisiøs transportplan, er det svært alvorlig.