For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

BØRRE SKIAKER: Generalsekretær i Kongelig Norsk Automobilklub.

Veikutt er dyrere enn en satsing – både for liv og land

Publisert Sist oppdatert

Allerede halvannet år før Støre-regjeringens første Nasjonale Transportplan (NTP) legges fram, er samferdselsministeren ute og senker forventningene – igjen. Om regjeringen fortsetter å bruke veinettet som salderingspost, er det dårlig nytt for både norsk økonomi og trafikksikkerhet.

Arbeidet med en ny Nasjonal Transportplan er i full gang, og etter mange år med opptrapping av veibudsjettet ser det ut til å være bråstopp. I statsbudsjettet for gjeldende år vraket regjeringen en lang rekke gryteklare veiprosjekter, samtidig som de ga marsjordre til Statens vegvesen og Nye Veier om å nedskalere ytterligere flere veiprosjekter.

Fjoråret var et stort skritt i feil retning for norsk trafikksikkerhet, med en økning på nesten 50 prosent, fra 80 omkomne i 2021 til 118 i 2022. På tross av dette kuttet regjeringen alle prosjektene Statens vegvesen prioriterte på topp, og som var klare for utbygging. Dersom regjeringen nå, i tråd med samferdselsministerens signaler, også skal levere en ny og mindre ambisiøs transportplan, er det svært alvorlig.

Powered by Labrador CMS