For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

OPPVÅKNING: Vekkelser får gjerne konsekvenser og innflytelse i større regioner, men det starter alltid med enkeltindividers personlige oppvåkning fra åndelig sløvhet, skriver f.v. Truls Liland, John Daniel Andersen og Jan Inge Jenssen.

Vekkelse som forandrer mennesker og samfunn

Publisert Sist oppdatert

Interessen for begivenhetene rundt Asbury universitet og bedehuset på Vigeland, synes å vitne om en voksende lengsel etter vekkelse i Norge og Europa. Men hva bør vi tenke om vekkelse? Handler vekkelse mest om hvor mange som blir berørt (kvantitet) eller hva som faktisk skjer i livene deres (kvalitet)?

I vår nylig publiserte vitenskapelige artikkel Perspectives on Christian Revival and Societal Change i European Journal of Theology, har vi blant annet sett på hva som er kjernen i fenomenet vekkelse. Ofte blir vekkelser beskrevet i lys av synlige tegn, hvor mange mennesker som har blitt berørt, osv. I den sammenheng kan det være nyttig å skille mellom kvalitative og kvantitative aspekter ved vekkelse, hvor det førstnevnte handler om hva vekkelsen gjør med mennesker, mens det siste beskriver dens omfang, altså hvor mange som blir berørt av den.

Vekkelsesforkynnere som Jonathan Edwards og Charles Finney i USA på 1700- og 1800-tallet forsto vekkelser som «revivals of religion». Altså en gjenopprettelse av ekte eller autentisk kristenliv, slik vi foreslår å definere vekkelse teologisk. Her understrekes primært det kvalitative perspektivet.

Powered by Labrador CMS