Debatt
TRAFIKKSIKKERHET: Nå må fylkespolitikerne våre løfte trafikksikkerhet og fremkommelighet høyere opp på den politiske dagsorden, skriver Eirik Kristensen.
Vest politidistrikt / NTB
Vestlandske fylkesveier koster liv
Det er opp mot 90 prosent større sjanse for å bli drept eller hardt skadd på fylkesveiene enn på riksveinettet. Nå må fylkespolitikerne våre løfte trafikksikkerhet og fremkommelighet høyere opp på den politiske dagsorden.
Fylkesveinettet er jevnt over i elendig forfatning landet over, og Vestland fylkeskommune anslår vedlikeholdsetterslepet til cirka 14 milliarder kroner. Skal vi tro Rådgivende Ingeniørers forening (RIF), som anslår etterslepet på fylkesveiene nasjonalt til 700 milliarder, er Vestlands anslag i overkant optimistiske. KNA er bekymret for hva det enorme etterslepet på fylkesveiene i fylket vårt har å si for trafikksikkerheten til bilistene.
RIF skriver i sin rapport fra 2021 at etterslepet på fylkeskommunale veier vil øke med daværende bevilgninger, og det har ikke vært nevneverdige økninger i budsjettene siden den gang. Data fra den nasjonale veidatabanken viser også tydelig at fylkesveiene i mye større grad er smalere, brattere og ofte har dårlig veidekke.