For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

TRAFIKKSIKKERHET: Nå må fylkespolitikerne våre løfte trafikksikkerhet og fremkommelighet høyere opp på den politiske dagsorden, skriver Eirik Kristensen.

Vestlandske fylkesveier koster liv

Publisert Sist oppdatert

Det er opp mot 90 prosent større sjanse for å bli drept eller hardt skadd på fylkesveiene enn på riksveinettet. Nå må fylkespolitikerne våre løfte trafikksikkerhet og fremkommelighet høyere opp på den politiske dagsorden.

Fylkesveinettet er jevnt over i elendig forfatning landet over, og Vestland fylkeskommune anslår vedlikeholdsetterslepet til cirka 14 milliarder kroner. Skal vi tro Rådgivende Ingeniørers forening (RIF), som anslår etterslepet på fylkesveiene nasjonalt til 700 milliarder, er Vestlands anslag i overkant optimistiske. KNA er bekymret for hva det enorme etterslepet på fylkesveiene i fylket vårt har å si for trafikksikkerheten til bilistene.

RIF skriver i sin rapport fra 2021 at etterslepet på fylkeskommunale veier vil øke med daværende bevilgninger, og det har ikke vært nevneverdige økninger i budsjettene siden den gang. Data fra den nasjonale veidatabanken viser også tydelig at fylkesveiene i mye større grad er smalere, brattere og ofte har dårlig veidekke.

Powered by Labrador CMS