Debatt
Vi er enige med Selbekk i at jøder i Israel har rett til en stat hvor de kjenner seg trygge
Vebjørn Selbekk kommenterer bruken av begrepet «kristensionisme» på lederplass i Dagen 9. feb. Han har rett i at dette er et uklart begrep, fordi det brukes både om en teologi med spesielle endetidsforventninger (hvor blant annet jøder reduseres til «verktøy» i Guds større frelsesplan) og om kristnes støtte til sionismen. Det kompliserer bildet ytterligere ved at jødisk sionisme finnes både i sekulære og religiøse utgaver, og i ulike varianter i mellom.
Selbekk kaller seg selv en kristen sionist, og ser det som naturlig at kristne er sionister. Dette må forstås slik at han henter begrunnelsen for å støtte sionismen ut fra en religiøs tilnærming.
Bispemøtet tar avstand fra kristensionismens endetidsforestillinger, men også fra en kristen sionisme som legger gammeltestamentlige tekster til grunn for statsdannelser i vår tid. Selvsagt skal vi bruke Bibelen som etisk rettesnor, men den er ikke konkret politisk veiviser i dagens konflikter.
Bispemøtet og Mellomkirkelig råd forsvarer Israels rett til å eksistere, men vi tufter dette på FNs delingsplan og på det internasjonale samfunnets anerkjennelse av den staten som ble etablert i 1948. Vi mener at den beste beskyttelse denne staten kan få er at den respekterer internasjonal rett, demokrati og menneskerettigheter.
Politiske forhandlinger i vår tid, som er nødvendige for å gi israelerne trygge grenser og en fredelig framtid, tar ikke hensyn til religiøs argumentasjon, men til realpolitikk og internasjonal rett.
Vi er enige med Selbekk i at jøder i Israel har rett til en stat hvor de kjenner seg trygge, men en slik trygghet oppnås aldri om den går på bekostning av palestinernes rettigheter. Derfor insisterer vi alltid på å forsvare begge folks rett til selvstyre, rettferdighet og trygghet.