For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

SYMBOLSK: Jeg tror det ødelegger tilliten til klimapolitikken dersom det svært ofte er slik at de som har lengst reisevei, dårligst råd eller ekstra behov, er de som konsekvent rammes hardest av det som i realiteten er symbolske klimatiltak, skriver Trygve Slagsvold Vedum.

Vi må se hele Norge

Bilpolitikken må tilpasses­det landet vi lever i. Norge er kaldt og mørkt store deler av året. De fleste i Norge er helt avhengige av bil for å få hverdagen sin til å gå i hop. Da må vi ha en politikk som tar høyde for dette.

Publisert Sist oppdatert

Høyre og deres regjeringspartnere lanserte nylig ganske så bombastiske målsetninger gjennom sin klimamelding. Blant annet innebærer denne krav om at i utgangspunktet alle personbiler og mindre varebiler kjøpt inn til offentlig sektor fra og med 2022 skal være elbiler eller såkalte nullutslippsbiler.

Videre åpner regjeringen for forbud mot bruk av eldre biler i visse deler av landet og den legger opp til en voldsom økning i drivstoffprisen. Det slår det meg at regjeringen har glemt hvor mangfoldig Norge egentlig er.

Alle kan ikke ta trikk, t-bane eller buss til jobb. Alle kan ikke kjøpe seg ny bil, noen må bruke den eldre bilen de har. For hjemmesykepleieren i Folldal blir nattevakta både vanskelig og skummel en januarnatt i minus 30 grader. Politipatruljen i Kautokeino kan ikke ta hensyn til gradestokken. De må kunne rykke ut, også når det er minus 35 grader på Finnmarksvidda. Arbeidsfolka på teknisk etat i Ålesund må kunne kjøre varebilen sin med pumper og alt utstyr til Fjørtoft når behovet er der, uavhengig av vær og vind.

Powered by Labrador CMS