YouTube på vei inn i varmen?
Den svært populære videonettjenesten YouTube har helt siden oppstarten vært sett på nærmest som en parasitt av store mediegiganter. Nå kan dette være i ferd med å endre seg.
Verdens mediegiganter har om ikke tilgitt, så i hvert fall begynt å tolerere videonettsiden YouTube. Nå har flere av mediene funnet ut at det kan være god reklame å ha innslag liggende på den populære nettsiden, melder Dagens Medier.
Dette til tross for at de ellers har milliardkrav mot YouTube for ulovlig bruk av stoff.
Selskapene ser også at det kan gi gode muligheter for fortjeneste at film- og musikklippene deres ligger offentlig tilgjengelig.
Den fiendtlige holdningen mot den populære nettsiden kan derfor meget godt være i ferd med å endre seg, skriver New York Times.
Direktør Curt Marvis i Lionsgate Entertainment sier at selskapet ikke dermed godkjenner piratbruk. Men det handler også om å se virkeligheten i øynene - og de fleste som legger ut filmklipp gjør ikke dette for å tjene penger, men fordi de liker filmene.
Også YouTube, som nå får annonseinntekter, er fornøyde, og sier at de lenge har ventet på en slik utvikling.