I møte med lidelsen
Selv om noen kan oppleve det vanskelig å se Guds kjærlighet i alt det vonde i tilværelsen får skje, understreker Aalen Leenderts at «den kristne tro er ingen fryktreligion».
Anmeldt:
Torborg Aalen Leendert
I møte med lidelsen – finnes det en kjærlig Gud?
311s, mybind
Kom forlag 2018
----
Innledningsvis skriver Aalen Leenderts at med denne boken vil hun drøfte hva som er troverdig tale om Guds kjærlighet i en verden som er full av lidelse. Hun viser til at langt fra alle har en opplevelse av Bibelens Gud som god. Det er dem som hevder at Gud må være ond og likegyldig.
Kristen trosformidling
Forfatteren mener det er viktig å ta slike fortellinger på alvor og drøfte hvilke årsaker som ligger bak det at noen bærer på et tillitstap eller tillitsbrudd overfor Gud.
I boken er det gitt stor plass til å se den kristne trosformidlingen ut fra et barns perspektiv og ut fra den situasjonen at vold, også i nære relasjoner, er en av de store utfordringer i samfunnet.
Det uforklarlige
Aalen Leenderts har samlet stoffet i elleve kapitler, alle med sentrale overskrifter.
Her tar hun forfatteren Jon Fosse som et eksempel. Han har hatt nær-døden-opplevelser som han på forunderlig vis har kommet gjennom med livet i behold. Det har gitt ham sterke åndelige erfaringer og gjort ham til en troende.
Et barns møte med det onde
Som nevnt står drøftingen av et barns tilnærming til «det ondes problem» sentralt i boken. Med flere eksempler viser hun hvordan barn kan reagere på ulykker og dødsfall, eller ulike former for overgrep.
En familie opplevde å miste sin sju år gamle datter i en trafikkulykke. Hun ble påkjørt av en sjåfør med promille. Da hadde den eldre gutten i familien reagert med å si følgende: «Mamma, den sangen om at ingen er så trygg i fare vil jeg aldri synge mer, for det er ikke sant.»
Aalen Leenderts skriver i tilknytning til denne historien, at mye kristen teologi og trosformidling har vært preget av et gudsbilde der Gud beskytter dem som ber til Gud og tror på ham. Så oppleves virkelighetens verden annerledes.
Men sangen «Ingen er så trygg i fare» kan fortolkes på en annen måte enn eksempelet over viser. En er opptatt av det står «i fare» og at budskapet er at Gud er til stede i det onde og utrygge, skriver hun.
Gudsbilder
I kapitlet om Gud og gudsbilder tar Aalen Leenderts utgangspunkt i Paulus-ordene om at «nå ser vi i et speil, i en gåte» En gang skal vi se ansikt til ansikt.
Gud er større enn menneskets fatteevne, han er et stort mysterium, «en gåte».
Speilet er knyttet til mennesket og til våre menneskelige forutsetninger for å se.
Møte med GT-tekster
Forfatteren drøfter videre de ofte vanskelige og «harde» tekster som vi finner i Det gamle testamente. I formidlingen av disse hevder hun det er viktig å stanse opp og tenke gjennom om fortellingene i seg selv passer for barn, eventuelt for hvilke aldersgrupper, i hvilken form og med hvilken hensikt. Kanskje må en la noen av disse fortellingene ligge i møte med de yngste tilhørerne, hevder hun.
Jesu død på korset
Hva så om vi går til Det nye testamente og tar for oss Jesu død på korset? Korsfestelsen var ikke bare onde menneskeverk, den var også Guds plan.
– Det var Guds måte å forsone verden med seg selv på gjennom å la Jesus bære verdens synd. For mange representerer dette postulatet en dyp og trøstefull sannhet, for andre et sterkt anstøt, skriver hun.
Her viser Aalen Leenderts til noe teologen Arne Helge Teigen ved Høgskolen Fjellhaug uttalte i et intervju med tidsskriftet «Fast Grunn».
Teigen uttalte der at det ikke er rart at mange reagerer negativt når Jesus blir fremstilt som et ufrivillig offer for sin himmelske far. Men i følge Teigen finnes det en helt annen måte å tale om offeret på, som et frivillig offer på vegne av andre. Det er snakk om et offer der Gud gir seg selv for menneskene, et offer gitt i kjærlighet.
Guds kjærlighet
Selv om noen kan oppleve det vanskelig å se Guds kjærlighet i alt det vonde i tilværelsen får skje, understreker Aalen Leenderts at «den kristne tro er ingen fryktreligion». Jesus skapte ikke frykt hos mennesker, men tillit og opplevelse av å være anerkjent og elsket.
Ikke etter Bibelen
Forfatteren vil imidlertid, ut fra Bibelen, ha store vansker med å forsvare følgende setning som følger like etter omtalen av Guds kjærlighet:
«Av hele mitt hjerte tror jeg ikke at noe menneske går fortapt. Isteden kjenner jeg en tillit til Guds altomfattende kjærlighet som jeg ikke kan fornekte.»
Hva da med den såkalte «Lille Bibel», Johs 3,16, sier ikke den noe annet i beskrivelsen av Guds kjærlighet?
Mange referanser
Boken har en rekke referanser til aktuell litteratur og relevante artikler. Når det gjelder det teologiske, så er nok mange av henvisningene hentet fra liberalt hold.
Men om jeg kan være uenig og kritisk til endel av forfatterens utlegginger og bruk av referanser, er jeg takknemlig for at Aalen Leenderts har gått inn i mange sider ved det som alltid vil være menneskets store tankekors, «det ondes problem».
Bokens overskudd går i sin helhet til rehabiliteringssenteret Dorcas hus, som er drevet av Kirkens Nødhjelp i Bukavu, Kongo.