11. september-museum åpnet for publikum

- Overveldende og vakkert, var reaksjonene da det nye minnemuseet over terrorangrepene 11. september 2001 åpnet for publikum på Ground Zero. Men suvenirbutikken møter kritikk.

Publisert Sist oppdatert

Mu­se­et, som står der tvil­ling­tår­ne­ne ble jev­net med jor­den i New York, åpnet ons­dag dø­re­ne for van­li­ge be­sø­ken­de etter at på­rø­ren­de til de nes­ten 3.000 of­re­ne for ter­ror­an­gre­pet fikk komme på en egen åp­nings­se­re­mo­ni sist helg.

Flere av dem som be­søk­te mu­se­et, for­tal­te om en svært fø­lel­ses­ladd opp­le­vel­se etter å ha vand­ret gjen­nom en ut­stil­ling av øde­lag­te brann­bi­ler, ster­ke fo­to­gra­fi­er og lyd­opp­tak av folk som viss­te de skul­le dø og ring­te sine kjære for å ta far­vel.

- Jeg bare gråt. Det er vel­dig trist å se alt dette rett foran seg, sier Jo­seph McAu­lif­fe (64).

Over­lev­de

Da­ma­ris Rod­ri­guez (61) fra New York for­tel­ler at hun kom for å finne fred. Hen­nes dat­ter Amy over­lev­de an­gre­pet.

- Det var fan­tas­tisk og vel­dig over­vel­den­de, sier hun og leg­ger til at min­ne­ne om den gru­som­me dagen strøm­met på da hun var inne i mu­se­et. Hun for­tel­ler vi­de­re at dat­te­ren over­lev­de fordi hun kom for sent på jobb den skjebne­svang­re dagen og ak­ku­rat var på vei opp fra un­der­grunns­sta­sjo­nen da det førs­te tår­net raste.

Sh­an­non Bai­ley (43) synes ut­stil­lin­gen var vak­kert laget.

- Men det var li­ke­vel som å få en knytt­neve i magen. Jeg fikk fø­lel­sen av å være i en be­gra­vel­se, sier hun.

Teg­net av Snø­het­ta

Det 10.000 kvad­rat­me­ter store mu­se­et er teg­net av det nors­ke ar­ki­tekt­fir­ma­et Snø­het­ta. Over 10.000 gjen­stan­der, blant annet en del av tvil­ling­tår­ne­nes fun­da­ment og vrak­res­ter fra fly­ene som ble brukt som våpen, for­tel­ler his­to­ri­en om an­gre­pet.

På et kart vises ruten de fire fly­ene fulg­te den skjebne­svang­re høst­mor­ge­nen for nes­ten 13 år siden.

En trapp mange bruk­te da de flyk­tet unna de bren­nen­de byg­nin­ge­ne er be­vart, og det er gjen­stan­der der som min­ner de be­sø­ken­de om dem som ikke kom hjem: svid­de kre­ditt­kort, en dame­sko og en brann­bil som ble knust da tår­ne­ne kol­lap­set. 343 brann­menn mis­tet livet i red­nings­ar­bei­det.

Kri­tikk mot su­ve­nir­bu­tikk

Men selv om re­ak­sjo­ne­ne er udelt po­si­ti­ve til selve mu­se­ums­ut­stil­lin­gen, får mu­se­ets su­ve­nir­bu­tikk sterk kri­tikk, ikke minst fra på­rø­ren­de som mis­tet noen i ter­ror­ak­sjo­nen 11. sep­tem­ber 2001.

De rea­ge­rer kraf­tig på at det sel­ges kop­per, T-skjor­ter, skjerf og andre gjen­stan­der med motiv fra ter­ror­an­gre­pet.

- Jeg synes det er for­kas­te­lig. De gjør pen­ger på min om­kom­ne sønn, sier den pen­sjo­ner­te brann­man­nen Jim Riches til CNN.

Han kri­ti­se­rer også inn­gangs­bil­let­ten, og sier det er som «å ta be­talt for å komme inn på en kirke­gård».

- Dette er et grav­sted. Det de gjør er å kom­mer­sia­li­se­re et hel­lig sted. Vi synes ikke det burde vært salg av disse tin­ge­ne der. Om de ab­so­lutt må gjøre det, så velg et annet sted, sier Kurt Hor­ning, som mis­tet søn­nen Matt­hew i an­gre­pet, til Wash­ing­ton Post.

Mu­se­ums­le­del­sen sier imid­ler­tid at inn­tek­te­ne fra gave­bu­tik­ken samt bil­lett­inn­tek­te­ne er nød­ven­dig for å fi­nan­siere drif­ten og sørge for gra­tis ad­gang til om­rå­det uten­for mu­se­et. De år­li­ge kost­na­de­ne vil ligge på rundt 65 mil­lio­ner dol­lar.

Powered by Labrador CMS