50 ganger så mange studenter på 50 år
I 1968 begynte drøyt 50 studenter på NLA Høgskolen, i dag er de over 2.500. Rektor mener skolen har fornyet seg, men bevart røttene.
Denne helgen feirer den kristne høgskolen 50-årsjubileum. Lørdag kveld er det gratis jubileumskonsert i Grieghallen i Bergen med blant andre Christian Ingebrigtsen, Ingrid Mostad Bråten, Tore W. Aas og Gospelcompagniet. Festtaler er KrF-leder Knut Arild Hareide.
Allerede i morgen inviterer NLA Høgskolen til åpne seminarer om NLAs visjoner både i fortiden og for framtiden. Samme dag blir historieboken «Frå akademi til høgskule. NLA 1968-2018» lansert. Den er forfattet av NLA-medarbeiderne Kristian Helland og Lars Gaute Jøssang.
LES: Historisk sus da kristen lærerutdanning åpnet i Oslo
– Nærmere idealet
NLA Høgskolen ble etablert etter en lang planleggingsfase og opphetet debatt med mye motstand.
– Hva er likt og hva er forskjellig med høgskolen som ble etablert og den dere driver i dag?
– Hele tanken om kristen lærerutdanning er en kontinuitet som går lenger tilbake enn NLA Høgskolens historie. Det forsvant en periode, men når driver vi lærerutdanning både i Bergen og Oslo, svarer Waaler.
I august begynte de første lærerstudentene på det nyåpnede studietilbudet i Oslo, drøyt 70 år etter at staten overtok kristne Oslo lærerskole.
– På denne måten er vi nærmere idealet som man gikk ut fra i begynnelsen, selv om også opprettelsen av lærerutdanningen i Bergen for over 20 år siden var et annet vesentlig skritt i denne retningen, sier Waaler.
LES: Derfor trenger Norge kristne høgskoler i 2018
Bredere tilbud
Rektoren viser også til kristendomsfagets plass som har vært en bærebjelke gjennom hele NLA Høgskolens historie.
– Det er videreført og utviklet til et bredere fag, sier han.
Samtidig påpeker han at høgskolen etter hvert har fått et mer mangfoldig studietilbud, ikke minst på grunn av fusjonen i 2013 med daværende Mediehøgskolen Gimlekollen i Kristiansand og Høgskolen i Staffeldtsgate i Oslo.
– Vi har fått fag som er mindre skolerelatert, som journalistikk, økonomi og interkulturell forståelse, sier han.
– Et fellestrekk er likevel at vi vil påvirke samfunnet på flere arenaer, det gjelder både næringsliv, media eller skole. Noe av grunntanken er å formidle kristne verdier som nestekjærlighet, tilgivelse og menneskeverd og at disse skal prege forskjellige arenaer, sier han.
LES: Kristen høgskole vurderer navnebytte
Større mangfold
NLA Høgskolen begynte med 56 studenter i Bergen i 1968, de fleste med tydelig tilknytning til misjonsorganisasjonene som sto bak skolen. I 2018 er det over 2.500 studenter i Bergen, Oslo, Kristiansand og på internett som har en langt mer variert bakgrunn.
– Studentmassen endrer seg. Vi ser en større flerkulturell og til dels flerreligiøs tilstrømning. Det kommer også noen muslimer, flere enn tidligere. Det er klart at klasserommet er et sted der man møter andre mennesker. Og hvem som er til stede, preger undervisningen. Vi skal møte hverandre med respekt. Samtidig skal vi ikke være utydelige på vårt eget verdigrunnlag, understreker Waaler.
Endret samfunn
– NLA Høgskolen ble jo etablert for å styrke den kristne påvirkningen i skolen, ikke minst gjennom kristendomsfaget. Hvordan har dette endret seg når kristendomsfaget ikke lenger finnes i offentlig skole?
– Vi ser mye større på dette og tilbyr også mange flere fag.En del som studerer hos oss, går inn i kristne friskoler som har mer av det gamle kristendomsfaget. Andre går inn i den offentlige skolen og må forholde seg etter gjeldende lov og rett der. Studentene tar med seg sin identitet inn i skolen, selv om de ikke driver misjonsvirksomhet.
Waaler understreker at hver generasjon studenter må møte nye utfordringer og en ny virkelighet. Han håper blant annet at NLA-lærerne skal ha med seg perspektiver på menneskeverd som kan være verdifulle i en tid med mye press i retning av å være perfekt
Står i spenning
– Hvordan skal studentene på NLA Høgskolen merke at det er en kristen høgskole?
– Allerede fra studiestart har vi daglige andaktersom er frivillig. Studentene vil oppleve at lærerne forankrer en del av undervisningen i det kristne menneskesynet. De vil også få kristne akademikere som forbilder.
– Opplever du at det er en spenning mellom forventningene til eierne bak NLA Høgskolen og det offentliges krav til utdanning?
– Det er klart at våre eiere i utgangspunktet har misjon som sin hovedinteresse. Det offentlige har andre hovedverdier, så det ligger en spenning mellom disse målene. Vi må være innforstått med at en akademisk institusjon driver vitenskapelig arbeid på normale vitenskapelige premisser. Likevel tror vi det gjør en forskjell at det er kristne som jobber på institusjonen og har med seg noen grunnleggende verdier.
LES: Jakter professorer til ny kristen lærerutdanning