81-åring vil gjenreise historisk kirke på Vestbredden
Etter å ha fullført rekonstruksjonen av den gresk-ortodokse kirken ved Jakobs-kilden i den palestinske byen Nablus, har arkimandritt Ioustinos (81) et like stort mål han vil gjennomføre før han går av med pensjon.
– Jeg håper virkelig å få tillatelse til å få bygge en kirke i Sebastiya, på stedet der døperen Johannes ble halshogget, sier han til ReligionUnplugged.com.
– Området har vært i besittelse av muslimer i 240 år, og jeg kjøpte det for omtrent 36 år siden. Jeg ber til Herren, før jeg legger meg hver kveld, om å gi meg tillatelse til å fullføre denne kirken, Johannes døperens kirke.
Nord for Nablus
Ioustinos refererer til den kristne tradisjonen fra det fjerde århundre med at Johannes Døperens disipler begravet torsoen hans der, omtrent 12 kilometer nord for Nablus etter at den asketiske visjonæren ble halshogget i år 28 eller 29 e.Kr. av Herodes Antipas.
Herodes styrte Galilea og Perea som en romersk vasallstat etter at faren, Herodes den store, døde i 4 f.Kr.
I Det nye testamente står det i Matteus 14:12, «Hans (Johannes) disipler kom og tok liket og begravet det».
Bysantinsk kirke
Mens evangeliene er uklare om selve henrettelsesstedet, ble det reist en kirke i Sebastiya over graven til Johannes under den bysantinske æra og gjenoppbygd av korsfarere i 1160.
Ulike tradisjoner utviklet seg omkring døperen Johannes, som ifølge Lukasevangeliet var seks måneder eldre enn sin fetter Jesus og hvis mor Elizabeth var kusinen til Jesu mor Maria.
Johannes fikk sitt tilnavn etter å ha døpt Jesus og andre i Jordan -elven.
Kirke ble moské
Med den muslimske erobringen av regionen i det sjuende århundre ble den kristne helligdommen på torget i Sebastiya omgjort til Nabi Yahya, moskeen som hedrer profeten Johannes.
På sin side bygde korsfarerne en imponerende katedral, som nå er ødelagt, og som ifølge tradisjonen også inkluderer gravene til profetene Elisa og Obadja.
Ioustinos håper å gjenoppbygge disse korsfarerruinene samtidig som de tar vare på det hellige stedet for både kristne og muslimer. Planen hans må inkludere den kuppelformede helligdommen som ble reist av den osmanske sultanen Abdul Hamid i 1892 over den østlige delen av området.
Johannes døperens hode
Alternativt kan Ioustinos gjenoppbygge den ødelagte kirken som marker Johannes Døperens hode, som ligger omtrent 100 meter sør for Nabi Yahya – moskeen.
Det pittoreske korsfarer-stedet blir i dag vanhelliget av islamsk graffiti.
Ioustinos er klar for utfordringen. Han jobbet som ufaglært ingeniør og skaffet midler til basilikaen som erstattet kirken og det lille klosteret ved Jakobs brønn, antatt å være stedet der Jakob, en av patriarkene fra Det gamle testamente, slo opp teltet sitt, gravde en brønn og møtte sin kommende brud Rachel.
Vann til pilegrimene
Ioustinos malte kirkens ikoner og fresker. Og som kirkens forvalter henter han til og med vann fra den gamle brønnen som pilegrimer får smake på.