Advarer kristne mot religionsblanding
Hvor går grensen mellom kristendom og buddhisme? Kan jeg som kristen praktisere yoga og mindfulness? Dette er spørsmål som forkynner Annie Schaug møter i flere kristne sammenhenger.
Om halvannen uke taler hun på Aglow sin nasjonale konferanse i Oslo. Der skal hun snakke om åndelig forvirring i vår tid, om Jesusveien i hverdagen og om utrustning på veien.
Kvinner i bønn
Aglow er en tverrkirkelig organisasjon som samler kvinner til bønn i 170 land. Den startet i USA med fire kvinner som ba til Gud: «Hva kan vi kvinner gjøre?» Det er snart 50 år siden nå.
Solbjørg Høvset, leder av Aglow Norge, kom i kontakt med organisasjonen da hun ble frelst i 1988. Siden har hun vært med i både lokalstyre og nasjonalstyre. De siste fire årene har hun vært leder.
– Det flotte med Aglow er at vi løfter opp kvinner til å komme inn i den planen Gud har for dem, sier hun.
Hun gleder seg til den nasjonale konferansen og til å høre Annie Schaug snakke om åndelig forvirring.
– Hvorfor valgte dere akkurat det temaet?
– Det er fordi vi opplever at det er stor interesse for det alternative og for New Age. Vi møter det nesten daglig. Derfor trenger vi undervisning i hvordan vi kan møte mennesker som vi opplever er åndelig forvirret.
Åndelig og normal
Annie Schaug vil av mange være kjent som forfatter av boka «Åndelig og helt normal.» Der forteller hun blant annet om sin fortid som sjaman og åndelig søkende.
– På nasjonalkonferansen kommer jeg til å snakke om «ånden i tiden» og litt om hvor mye av dette som har kommet inn i menigheten. Kristne spør meg ofte om hva som er lov og ikke lov, spesielt i forbindelse med yoga og mindfulness. Selv skulle jeg ønske at de brukte Bibelen som nav.
Når Schaug blir spurt, er hun klar på at begge deler har et religiøst opphav. Mindfulness i buddhisme og yoga i hinduisme.
– Det er viktig at kristne kjenner til det grunnleggende ved begge deler. Derfor har jeg brukt en del tid på å sette meg inn i det, sier hun.
En plikt å vite
Hun mener at det nærmest er en plikt for kristne å ha kunnskap om alternativ åndelighet.
– Hvis ikke vi kan forklare mennesker om åndelig forvirring, hvem skal da gjøre det? spør hun.
Schaug viser til at flere norske menigheter praktiserer meditasjon i ulike utgaver. Selv bruker hun aldri det ordet når hun snakker om Gud.
– Jeg snakker i stedet om å grunne på Guds ord. Ordet meditere bruker jeg når jeg snakker om buddhisme, forklarer hun.
Schaug forteller at hun er lei av at kristne skal tøye grensene for hva de kan gjøre.
– Om vi hele tiden må tøye grensene har vi til slutt ingen grense. I tillegg sårer vi Den hellige ånd. Det står i Bibelen at vi ikke skal friste Herren vår Gud. Jeg tror det er viktig i den tiden vi lever i å bare bruke ordet «Jesusveien.» Det står i Bibelen at gleden i Herren er vår styrke. Synes kristne likevel det er så kjedelig at de er nødt til å gå inn i ulike avarter av andre religioner? spør hun seg, og svarer på spørsmålet selv:
– I så fall trenger de å få et nytt møte med Jesus slik at de blir fornøyde med den eneste sanne Gud.
Les også:
(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));
(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));
(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));