Advarer mot å la terror dominere undervisning om islam
Forskere ved NTNU i Trondheim advarer mot å bruke mye tid på vold og terror når man skal undervise om islam i skolen.
– Man bør spørre seg, hvor mange timer man har til å undervise om islam i løpet av et år, og hvor mange av dem det er rimelig å vie til terror, sier førsteamanuensis Camilla Stabel Jørgensen ved institutt for lærerutdanning på NTNU, til Klassekampen.
Hun peker på at forskning viser at å bruke dagsaktuelle hendelser i undervisningen om islam kan gi et skjevt bilde av religionen.
Eli-Anne Vongraven Eriksen, spesialist på islam ved lærerutdanningen på NTNU, er enig.
– Det betyr ikke at man ikke skal bruke denne typen hendelser i undervisningen, men man må unngå at elevene bare sitter igjen med det negative, sier Eriksen.
Hun sier det ikke finnes noe enkelt ja- eller nei-svar på om det er riktig å vise Muhammed-karikaturer i undervisningen.
– Det er ikke nødvendigvis sånn at man må vise bildene for å få en fruktbar undervisning om karikaturstriden, sier Eriksen.
Jørgensen sier hun tror ikke det oppleves som farlig å vise slike bilder, «de aller, aller fleste steder i Norge».