Advarer mot kroppspress i sommersola
Ungdomspolitiker mener kroppspresset har økt. Nå er det ikke noe bare ungdommer er opptatt av, men også barn.
Kroppspresset er intenst i sosiale medier og reklame. Nestleder i KrFU Ida Lindtveit tror alle, seg selv inkludert, opplever dette presset.
– Det har eskalert hele veien, og blir bare verre og verre. At dette problemet også har blitt et barneproblem synes vi er veldig alvorlig.
LES OGSÅ: Kosmetiske inngrep hjelper ikke på selvfølelsen
Lindtveit viser til Statens institutt for forbruksforsknings undersøkelse fra i vår. Den viser at barn helt ned i åtte års alderen har begynt å slite med kroppspress.
– Flere ungdommer er misfornøyd eller vil fikse på utseendet sitt. Hvis også de små skal tenke slik, når kan man da være barn? spør Lindtveit.
Hun tror en av hovedårsakene til presset er reklamebransjen og medier.
– De reklamerer på til dels falske premisser. Med retusjerte reklameplakater og ustillingsdukker i vinduer med midje og lårmål som det ikke er naturlig at ungdommer har en gang, sier hun.
Snakker ofte om det
De tre venninne Kathrine Tranøy, Brita Seim og Ingvild Eide har ofte diskuterer kroppsress i vennegjengen, men de mener det er bedre i år enn før.
– I fjor var det enda mer fokus om sommeren, man kunne ikke spise noe. Noen går helt til det ekstreme, sier Tranøy. Hun og venninne kommer alle på Odda videregående skole.
– Jeg har kommet til det stadiet hvor jeg ikke bryr meg lenger. Jeg spiser hva jeg vil og trener når jeg vil, sier Eide og ler.
LES OGSÅ: Rektor kjent straffskyldig etter mobbesak
Det er enighet i gruppen om at sommerens mote med magetopper og tettsittende klær bidrar til å gjøre presset verre.
– Man skal ha den perfekte kroppen, flat mage og sixpack, sier Seim. Alle tre er aktive i sosiale medier, men de er forsiktig med hva de legger ut.
– Det kommer jo alltid an på hvilket bilde det er, sier Tranøy.
Venninne tror skolen er den arenaen der presset er størst.
– Der skal alle være fine og gå i pene klær og kjoler. Det er for jentene vi gjør det. Guttene bryr seg nesten ikke, tror Tranøy.
Ved spørsmål om de selv synes at de er pene blir det stille, før Eide tar ordet.
– Det er mye vi endrer på, men jeg er på vei til å akseptere meg selv og hvordan jeg ser ut, avslutter hun.
Sosiale medier
Leder for Ungdom og Medier, Alexis Lundh, er enig med Lindtveit i at problemet er alvorlig.
– Det er et enormt press på det ytre, og jeg har møtt mange barn og ungdommer som sliter med dette. Mye spres gjennom sosiale medier, og ungdommer som sammenligner seg med hverandre.
Lundh forteller at han treffer ungdommer som ikke tørr å legge ut bilde av seg selv i frykt for å få negative kommentarer.
– Jeg oppfordrer dem til å ha et bevist forhold til reklame. Det kreves en bevist tenking for ikke å tro på glansbildene som blir presentert. Vi må bekrefte ungdom og fortelle dem hva som faktisk stemmer, avslutter Lundh.
Ikke bare jenter
Lindtveit tror også overskrifter i magasiner og aviser bidrar til presset. Hun reagerer på titler som «Slik slanker du deg», og «sånn får du sommerkroppen».
– Jeg tror årsaken til at dette hele tiden er på forsidene er at det selger. Folk er interessert å lese det. Jeg synes mediene må ta ansvar for hvordan det påvirker samfunnet og måten vi tenker på kropp. Det er noe de ikke er så bevist på, tror hun.
LES OGSÅ: Laget film om egen angst og depresjon
Lindtveit mener presset er ekstra stort nå om sommeren, nå det er varmer og man går med mindre klær.
– Nå skal man ikke bare være tynne, men også sterke. Jeg tror kroppsidealet er spesielt rettet mot jenter, men man må ikke glemme guttene. Mange gutter sliter også med selvbilde i forhold til kropp.
Lindtveit vil oppfordre unge til ikke å prøve å være noe man ikke er, men heller være bevist på kroppspresset.
Politikere bør ta ansvar
Nå oppfordrer Lindtveit politikerne til å ta mer ansvar.
– Statsråden og flere politikere må komme på banen, ikke bare ungdomspartiene. Jeg synes ikke statsråden kun kan si at mediene må ha frihet til å gjøre som de vil, hun må også ta et ansvar og legge et press på mediebransjen. Det er i politikken kampen mot kroppspresset må starte, mener hun.
– Jeg oppfordrer politikere som barneminister Solveig Horne til å handle. Hun har fått flere rapporter om press blant unge og barn på pulten sin, men hun har ikke tatt det opp eller jobbet noe videre med det.
Statssekretær i Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD), Kai-Morten Terning, sier SIFOs rapport ble bestilt av forrige politiske ledelse.
– SIFOs rapport, Retusjert reklame og kroppspress, ble bestilt av forrige politiske ledelse, og overlevert i fjor. Det viktigste tiltaket BLD har er å opplyse om utbredelsen av retusjert reklame slik at flest mulig forstår at bildene ikke nødvendigvis gjenspeiler virkeligheten. SIFOs rapport kan bidra til bevisstgjøring rundt retusjert reklame. Det er utover dette ingen planer om annet arbeid rundt dette, sier han.
Statssekretæren sier til Dagen at det utover dette er ingen planer om annet arbeid rundt problemstillingen.