Aktive kirkegjengere mener NRK er best
Statskanalen danker ut både Vårt Land og Dagen i kampen om hvilket medium kirkegjengere mener representerer deres virkelighet best.
– Dette er jo fantastisk gode tall og jeg tror det handler om bredden av tilbudet vårt. Vi leverer livssynsinnhold som radioandakt og gudstjenester. I tillegg har vi populære program som når hele befolkningen, sier Rune Møklebust, regionredaktør i NRK Vest.
Han er akkurat ferdig med et møte på hjemmekontor og har kommet inn dørene i MediaCity i Bergen for å fortsette arbeidsdagen der.
NRK troner på toppen blant de mange mediene aktive kirkegjengere bruker i hverdagen. Nesten halvparten av alle aktive kristne (48,2 prosent) mener NRK er det mediet som representerer deres virkelighet best.
Det viser en undersøkelse Dagen har gjort blant 1601 respondenter i Kristen-Norge. Like etter følger Vårt Land med 35,3 prosent og Dagen med 21,9 prosent.
– Det handler om bredde
Regionredaktøren sier at NRK har som mål at fire av fem nordmenn skal bruke et av NRK sine tilbud daglig. De siste målingene viser at kanalen lykkes med god margin.
– Det er ekstremt viktig for oss å treffe hele befolkningen, også aktive kirkegjengere, sier Møklebust.
NRK ble kåret til Norges sterkeste merkevare i Kantar sin merkevareundersøkelse for 2019. Nå mener NRK-toppen at kanalens posisjon er «unik» blant allmennkringkastere i Europa.
TV2 langt bak
Undersøkelsen viser at den andre rikskringkasteren, TV2, havner på en femteplass. 12,5 prosent aktive kristne mener denne kanalen representerer deres virkelighet best.
– Hvorfor er NRK så mye større enn TV2 hos aktive kirkegjengere?
– Jeg tror igjen at dette handler om bredde. Hvis TV2 hadde sendt radio og hatt et like bredt tilbud som NRK, ville de ha kommet mye nærmere oss. I denne sammenhengen blir det kanskje litt feige lag, sier regionredaktøren.
– Vanskelig konkurranse
Sjefredaktør i Vårt Land, Bjørn Kristoffer Bore, er ikke overrasket over at NRK slår ut de kristne avisene i undersøkelsen.
– NRK har en unik posisjon i Norge. Dessuten viser disse tallene at aktive kirkegjengere er samfunnsengasjerte borgere. Da er NRK en viktig kanal å bruke, sier Bore.
Han mener Vårt Land og Dagen gjør det bra i undersøkelsen, noe han er glad for.
– Det er jo fantastisk at vi har to så sterke, kristne dagsaviser i Norge, sier han.
– Men burde ikke Vårt Land ha toppet denne listen. Det er jo tross alt aktive kirkegjengere som har svart?
– Jo, selvsagt. Men det er vanskelig å konkurrere med NRK som er på alle flater. Det er ikke realistisk å gå forbi NRK, sier Bore.
– Når ut til bredden
Vårt Lands avstand opp til NRK er omtrent like stor som avstanden ned til Dagen.
– Hvorfor mener flere aktive kirkegjengere at Vårt Land representerer deres virkelighet bedre enn Dagen?
– Dagen står tydeligere på en fløy i den kirkepolitiske debatten, mens Vårt Land prøver å representere hele bredden i Kirke-Norge. Vi når ut til konservative og progressive kristne, sier Bore.
– Jeg er fornøyd
Sjefredaktør i Dagen, Vebjørn Selbekk, synes ikke avstanden opp til Vårt Land er bekymringsfullt stor.
21,9 prosent av aktive kirkegjengere mener Dagen representerer deres virkelighet best. Det er bare litt foran Aftenposten (20,9 prosent).
– Jeg er fornøyd, og synes ikke vi ligger så langt bak Vårt Land med tanke på at de er større enn oss, sier Selbekk.
Han mener NRKs posisjon er unik. I likhet med Bore peker han må NRKs bredde og størrelse som forklaring.
– NRK har en helt unik posisjon blant det norske folk. De vinner også omdømmemålinger. Da er det ikke så rart at også kristne har tillit til NRK. Dessuten viser undersøkelsen at aktive kirkegjengere er opptatt av mye, ikke bare den kristne sfæren, sier Selbekk.
VG høyere enn TV Visjon Norge
Undersøkelsen viser dessuten at aktive kirkegjengere har tiltro til mediene. Over 66 prosent har stor eller noe tillit til mediene generelt. Bare 2,6 prosent har ingen tiltro til mediene.
VG skårer derimot lavt blant aktive kristne. Bare 6,8 prosent mener Norges største mediehus på nett representerer deres virkelighet best, mens tallet for TV Visjon Norge er på 3,4 prosent.
------
Denne saken er laget i samarbeid med Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) ved Universitetet i Bergen.
Kartleggingen av Kristen-Norge er gjort med støtte fra Fritt Ord.