Helsedirektoratet mener Vinmonopolet bryter loven mot alkoholreklame når de skilter med at utvalgte varer er nyheter. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Gorm Kallestad / NTB scanpix
Alkohol kan ikke selges som «nyheter», mener Helsedirektoratet
Å selge alkoholvarer som nyheter, er ulovlig, mener Helsedirektoratet. Nå ber de Vinmonopolet fjerne etiketter der alkoholholdige varer beskrives som en nyhet.
Helsedirektoratet mener bruken av ordet «nyhet» er et brudd på forbudet mot alkoholreklame.
Etter en gjennomgang av taxfreebutikken på Oslo lufthavn og vinmonopolet på Storo i Oslo har direktoratet konkludert med at det ikke er nødvendig å opplyse om at noe er en nyhet for at kunden skal velge riktig vare. Det kan derimot bruken av ordene «søt» eller «økologisk» være, fordi disse betegnelsene baserer seg på fakta om produktene.
Opplysninger om at en alkoholholdig vare er en nyhet, faller heller ikke inn under noe unntak fra reklameforbudet, mener Helsedirektoratet.