For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Helsedirektoratet mener Vinmonopolet bryter loven mot alkoholreklame når de skilter med at utvalgte varer er nyheter. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Alkohol kan ikke selges som «nyheter», mener Helsedirektoratet

Å selge alkoholvarer som nyheter, er ulovlig, mener Helsedirektoratet. Nå ber de Vinmonopolet fjerne etiketter der alkoholholdige varer beskrives som en nyhet.

Publisert Sist oppdatert

Helsedirektoratet mener bruken av ordet «nyhet» er et brudd på forbudet mot alkoholreklame.

Etter en gjennomgang av taxfreebutikken på Oslo lufthavn og vinmonopolet på Storo i Oslo har direktoratet konkludert med at det ikke er nødvendig å opplyse om at noe er en nyhet for at kunden skal velge riktig vare. Det kan derimot bruken av ordene «søt» eller «økologisk» være, fordi disse betegnelsene baserer seg på fakta om produktene.

Opplysninger om at en alkoholholdig vare er en nyhet, faller heller ikke inn under noe unntak fra reklameforbudet, mener Helsedirektoratet.

Powered by Labrador CMS