Alkoholfri drikke populært blant unge voksne
– Her har vi som er eldre noe å lære av de yngre, sier leder for alkovettorganisasjon.
Koronastengte restauranter og puber, samt stengt grensehandel og taxfree gjør at Vinmonopolet økte sin omsetning med 40 prosent i 2020 sammenliknet med året før. Dette ga også en oppgang i salget av alkoholfrie drikkevarer, som økte med 93.000 liter, eller 16 prosent.
– Det har vært en generell trend over mange år at salget av alkoholfritt øker, sier kommunikasjonssjef i Vinmonopolet, Jens Nordahl.
Han trekker frem to grunner til veksten: kundene er mer opptatt av gode, alkoholfrie alternativer og Vinmonopolets utvalg av slike varer har blitt bedre med årene.
Det totale salget av alkoholfrie drikkevarer på Vinmonopolet utgjorde 0,6 prosent av det totale salget.
Unge vil ha alkoholfritt
– Hvem er det som handler alkoholfritt?
– Kjøperne av alkoholfritt på Vinmonopolet er nok ikke en homogen gruppe. Men vi ser at også en yngre del av befolkningen handler alkoholfritt, sier kommunikasjonssjefen.
Vinmonopolet har i senere år startet å selge flere alkoholfrie alternativer.
– Årsaken til at det selges mer alkoholfrie leskedrikker er at denne varegruppen er relativt ny, og vi har bygget den opp med stadig flere produkter etter hvert som etterspørselen har økt. Denne varegruppen består av ingefærøl, limonade, mocktails, tonic og øvrig.
Salget av alkoholfrie leskedrikker økte i 2020 med hele 44 prosent, noe som er mer enn den totale salgsveksten.
– Må lære av de unge
Randi Hagen Eriksrud er generalsekretær for alkovettorganisasjonen Av og til. Hun ønsker trenden om mer alkohofri drikke hjertelig velkommen.
– Det er bra at også salget av alkoholfritt går opp, men skulle ønske dette tallet var høyere, slik at andelen av alkoholfritt også gikk opp, sier hun til Dagen.
– Vinmonopolet uttrykker at det er spesielt unge som velger alkofritt. Er det også deres inntrykk?
– Ja, det er det. Det er en NoLo-trend i mange land i verden der mange unge drikker alkoholfritt eller drikk med lav alkoholprosent. De unge går foran og skaper toleranse for at man kan drikke alkoholfritt. Her har vi som er eldre noe å lære av de yngre.
– Hvorfor tror du unge i større grad velger alkoholfritt?
– Det er blant annet en sunnhetstrend. Unge er opptatt av helse og fysisk aktivitet. Da passer ikke stort alkoholforbruk og fyllesyke inn i dette. Det er også en konsekvens av at det alkoholfrie tilbudet har blitt mye bedre. Det er ikke lenger bare en smakløs, alkoholfri øl å få på Vinmonopolet, men utrolig mye forskjellig som gir feststemning uten at det inneholder alkohol.
Bekymret for utviklingen
Men selv om alkoholfrie salget er i vekst, var også 2020 et år med rekordsalg av alkoholholdige drikkevarer.
– Vinmonopolet forklarer denne økningen med at grensehandel og Tax Free er stengt ned, slik at nordmenn drakk som normalt i 2020. Men jeg tenker det kan være urovekkende om vi drikker det samme nå som tidligere. Det er gode grunner til at man bør drikke mindre alkohol i krevende tider, sier Eriksrud.
– Kan du utdype det?
– Vi er redd for at flere skal slite med alkohol på andre siden av pandemien. Vi vet at det er vanskelig tider for mange, med usikkerhet og bekymring knyttet til helse og jobb. Om man forsøker å løse slike problemer med alkohol, kan det være inngangen i avhengighet. Derfor er vi opptatt av at folk skal være ekstra bevisste på vanene sine nå.
Av og til-lederen er også opptatt av at man nå drikker mer hjemme og hvilke skader det kan ha for barna.
– Det problematisk at man har flyttet mye av drikkingen fra restaurant og bar til innenfor huset fire vegger. Barn blir i større grad eksponert for de voksnes drikking.