Salget av alkoholfrie varer hos Vinmonopolet har økt betraktelig. Hos Vinmonopolet på Oslo S er flere av produktene utsolgt. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Alkoholfri-trend størst i Oslo, minst i Telemark

Salget av alkoholfri drikke har skutt i været hos Vinmonopolet, men ikke alle fylker har kastet seg på bølgen i like stor grad.

Publisert Sist oppdatert

– Det er flest som kjøper alkoholfritt i Oslo, Akershus og Sogn og Fjordane, sier pressekontakt Hege-Lill Hagen Asp hos Vinmonopolet til NTB.

Hun forteller at folk i Oslo i snitt handler nesten dobbelt så mye alkoholfri drikke som folk i fylkene som handler minst, nemlig Telemark og Aust-Agder.

– Ofte er det sånn at trender begynner i Oslo, og spesielt Oslo vest, og så sprer det seg til resten av landet. Det kan tenkes at dette er en ny trend som er på vei til å spre seg, sier Asp.

Solid vekst

Ser man på landet som helhet, er det definitivt en trend at alkofri-salget går oppover.

– Det har vært en god vekst i mange år nå. I 2017 økte det totale salget av alkofritt med 12,2 prosent, mens det økte ytterligere med 12,7 prosent i 2018, sier Asp.

Hun stusser litt over noen av de regionale forskjellene.

– Det er ikke så rart at vi selger mye alkoholfritt i Sogn og Fjordane. Der har de mye bær og moster, og den typen ting. Men det vi ikke helt skjønner, er at vi selger minst alkoholfritt i Telemark. Der har de jo mye epler og fine ting, sier pressekontakten.

Alkofri bobletrend

Folk kjøper både mer alkoholfri øl og vin, men det går også unna med cider, perlende og musserende produkter.

– Vi ser en skikkelig bobletrend, også når det gjelder de alkoholfrie varene, og dette er helt nytt. 36 prosent av de alkoholfrie varene vi solgte i 2018 var cider eller av den perlende eller musserende varianten, sier Asp.

Sunn start

Mange starter 2019 med noen «hvite» og alkoholfrie uker, noe Vinmonopolet merker godt på salgsstatistikken.

Bare i årets første to ordinære uker, gikk salget av alkoholfri drikke på Vinmonopolet opp med 8,6 prosent. Dette kommer på toppen av en økning på 5,6 prosent i de samme ukene fjor.

– Trenden fortsetter definitivt, og er blitt enda sterkere. Vi ser at folk tar med seg litt ekstra alkofritt rundt høytidene, og nå tydeligvis i disse hvite ukene, sier Asp.

– I tillegg er det en «edrutrend» blant ungdom som bidrar, legger hun til.

Husker på ikke-drikkerne

Asp tror at folk er blitt flinkere å huske på å kjøpe alkofrie varer når de for eksempel handler inn til store selskap.

– De sørger for å ha et alternativ til gjester som kanskje kjører, er gravide, eller rett og slett ikke drikker i det hele tatt, sier Asp.

Til tross for den formidable veksten, står den alkoholfrie drikken fortsatt bare for 0,7 prosent av det totale volumet Vinmonopolet selger. Men dersom utviklingen fortsetter, kan det fort bli mer.

– Dette er noe vi ønsker velkommen, og noe som er fint for folkehelsa. Nå blir det også spennende å se om vanene fra de første «hvite» ukene holder utover året, sier Asp.

Powered by Labrador CMS