afrika: Blå Kors, Digni og Forut mener at oljefondet må slutte å investere i alkoholprodusenter. Her er reklame for en siderdrikk i Lesotho i sørlige Afrika.

– Alkoholselskaper opptrer sleipt i Afrika

Norske pensjonskroner investeres i selskaper som aggressivt markedsfører alkohol og driver lobby for liberale lover i afrikanske land, hevder organisasjoner.

Publisert Sist oppdatert

-----

«Forfrisker som intet annet på jorda». Reklameskiltet for sideren Hunter’s står et sted i kongedømmet Lesotho i sørlige Afrika.

Selskapet Distell LTD står bak, en av 60 alkoholprodusenter som det norske oljefondet investerer i, ifølge en rapport fra Forut, Solidaritetsorganisasjon for utvikling.

Blå Kors, Digni og Forut anklager nå en rekke av disse alkoholprodusentene for å bidra til «sleip» og «aggressiv» markedsføring og lobbyisme i flere afrikanske land.

– Det er uhyrlig at pensjonsfondet investerer i selskaper som aktivt går inn for at flere skal drikke, og at de skal drikke mer. Det gir store skader både for en selv og tredjepart, sier Jørn Lemvik, generalsekretær i Digni.

Positiv reklame

Alkoholindustrien går langt for å skape et positivt bilde av seg selv i markedsføringen, ifølge Eva Frydenborg, programansvarlig internasjonalt i Blå Kors, en av Dignis 20 medlemsorganisasjoner.

Blå Kors er aktiv i Lesotho, der de jobber for å gjøre alkoholloven strengere. Videre driver Blå Kors et poliklinisk helseprosjekt rettet mot alkoholavhengige og deres familier.

Det er et økende alkoholforbruk i sørlige Afrika, og det mener Frydenborg skyldes en sterk markedsføring som forbinder alkohol med vellykkethet.

– De sponser sportsarrangementer og det er til og med selskaper som sponser entreprenørskap blant unge, sier hun.

Satser stort

Verdens helseorganisasjon har tidligere anklaget internasjonale alkoholselskaper for «dårlig oppførsel» og uetisk og dominerende markedsføring i Afrika.

«Markedsføringsmetoder som er uakseptable i Europa brukes bredt i Afrika av velkjente aktører som Carlsberg, Anheuser-Busch og Heineken», oppsummerer Europeisk senter for overvåkning av alkoholreklame (EUCAM) om WHOs rapport fra 2010. Oljefondet investerer i alle de tre nevnte selskapene.

– De fleste av de store selskapene er involvert i Afrika og pusher hardt for å øke markedet. Det gjelder særlig øl-selskapene, mens sprit-selskapene ikke har vært så framtredende foreløpig, selv om de også kommer etter, sier Øystein Bakke i Forut.

Han sier at Nigeria er det største markedet i verden for øl-merket Guinness, som eies av selskapet Diageo. Øl- og brusprodusenten Heineken eier en rekke lokale bryggerier, og Carlsberg skal være sterkt til stede i Malawi.

Påvirke lover

Og produsentene satser stort på det afrikanske kontinentet:

– Jeg vil si at Afrika er en av de siste barrierene, sammen med India, for vår bransje. Vi har 25 år med vekst foran oss. Til tross for noe trøbbel fra tid til annen i noen land, fordi du ikke kan putte Afrika i én bås, er det vekst på gang, uttalte Jean-François van Boxmeer, Heineken CEO til den amerikanske TV-kanalen CNBC i fjor.

Et av verdens største bryggerier, SAB Miller, er til stede i 15 land sør for Sahara. SAB Miller er akkurat kjøpt opp av AB InBev (Anheuser-Busch InBev), som oljefondet altså også investerer i.

SAB Miller har tidligere fått kritikk for å unngå å betale skatt i afrikanske land som Ghana. I 2009 skal en konsulent tilknyttet selskapet ha sendt nesten identiske forslag til nye, liberale alkohollover til seks afrikanske land. Lovforslaget ble vedtatt i Lesotho, men stanset i de andre landene da forbindelsen til alkoholprodusenten ble oppdaget, ifølge Blå Kors.

Alko-press

Alkoholloven i Lesotho er nå under revidering, og Blå Kors jobber med å gjøre loven strengere.

– Loven gir svært lite begrensninger i forhold til salg og markedsføring av alkoholholdige produkter. Den er altfor dårlig slik den står i dag. Det finnes også land som ikke har noen form for regulering i det hele tatt, sier Frydenborg.

Alkoholprodusentenes lobbyvirksomhet har siden blitt smartere og mer i det skjulte, og snakker mer om ansvarlig drikking, bidrag til å nå bærekraftsmålene og bedriftenes samfunnsansvar, ifølge Forut.

– Vi vet at når flere nasjonale prosesser for en ny alkoholpolitikk har stoppet opp, ligger det blant annet press fra industrien bak, for eksempel i Malawi og Zambia, sier Katarina Nordanger, kampanjekoordinator i Forut.

Digni, Forut og Blå Kors krever nå at politikerne trekker oljefondet ut av alkoholprodusenter.

– Jeg har selv bodd i Afrika i 13-14 år og sett hva alkohol gjør med fattige mennesker. Jeg har sett de fristelsene som ligger i alkoholen, og jeg synes derfor at reklamene er veldig problematiske, sier Jørn Lemvik i Digni.

Han sier det fins dokumentasjon i bøtter og spann om helse, trafikkulykker, fattigdom og vold i forhold til alkohol.

– Likevel ser vi ikke de store diskusjonene om dette. Dette synes jeg er veldig merkelig, sier Lemvik.

Powered by Labrador CMS