Alkoholselskaper svarer
Dagen har kontaktet SAB Miller, AB InBev og Heineken for å la dem svare på kritikken om uetisk og aggressiv reklame, samt sleip lobbyisme i afrikanske land. Videre har Dagen spurt om hvilke konsekvenser det kan få for dem om oljefondet slutter å investere i alkoholprodusenter.
Selskapene svarer ikke på alle spørsmålene, men avviser kritikken og peker på at de har egne retningslinjer for ansvarlig markedsføring.
– Vi forventer at alle våre kolleger og samarbeidspartnere over hele verden følger de høyeste standarder for etisk atferd, forretningsdrift og juridiske krav, svarer pressekontakt Kathleen Van Boxelaer i AB InBev. Hun svarer på vegne av SAB Miller, som ble oppkjøpt av AB InBev forrige uke.
Hun sier at selskapet, som er et verdensledende bryggeri, er «dypt forpliktet til å markedsføre og promotere våre øl på en ansvarsfull måte». Arbeidet mot skadelig alkoholbruk må skje i samarbeid mellom stater, frivillige organisasjoner, lokale myndigheter og alkoholprodusenter, mener AB InBev.
Når det gjelder SAB Millers involvering i enkeltlands alkoholpolitikk, viser pressekontakten til selskapets «ulike rapporter om bærekraftig utvikling».
Heineken viser til at de stadig er i dialog med organisasjoner, stater og andre aktører om ansvarlig markedsføring og forbruk. Heineken sier at de følger lokale lover og reguleringer i alle markeder de opererer i. Ved rom for tolkning i lovverk, følger de sin egen globale regelplakat.