Alt klart for storslått Alpha-kampanje

Alpha Norge er med når Alpha International gjør seg klar for en stor høstkampanje med en eventyrer-kjendis i spissen.

Publisert Sist oppdatert

Kampanjen har vært planlagt i mange år allerede, kan daglig leder i Alpha Norge, Inge Morten Paulsen, fortelle. Han håper resultatet blir at 50 nye menigheter vil prøve kursene her til lands.

Over hele verden

Det er mange faktorer å tenke på, og variasjon i alt fra kultur til tidssoner, gjør at gjennomføringen kan være utfordrende.

– Det er som er helt nytt med denne kampanjen er at den skal gå over hele verden samtidig. Noen har valgt å utsette den til januar, men de fleste vil ha den i september. En skal heller ikke se bort i fra at kampanjen kan strekke seg ut i 2017 også dersom den er en ­suksess.

En stor del av markedsføringen rundt kampanjen dreier seg om eventyreren Bear Grylls som har blitt berømt gjennom serier på TV.

– Han er kanskje ikke et kjent navn i Norge, men han har 1,5 milliarder seere på TV-kanalen Discovery Channel. Hovedtyngden av disse er i Asia.

Bear Grylls har blant annet invitert med seg president Barack Obama på tur i Alaska.

Det ligger flere videosnutter på Youtube der eventyreren forteller om sin kristentro. I en av disse blir han intervjuet av Alpha-gründer Nicky Gumbel.

Bear Grylls skal ha gått på Alpha-kurs sammen med kona og blitt fenget av at evangeliet ble formidlet på en enkel og forståelig måte.

Paulsen forteller at Bear Grylls har vært en av pådriverne for å få til kampanjen.

– Om det var hans idé, vet jeg ikke, men han har vært med helt siden planen ble lagt på skrive­bordet.

Vekst

Alpha-kursene har blitt stadig mer populære de siste årene. I følge Alphas siste årsrapport var det i 2008 til sammen 10 millioner som hadde gått på kurset. Nå har deltagertallet blitt 29 millioner.

– Da Alpha-kurset kom i 1992 var det bare en håndfull menigheter som hadde det. I dag er kurset tilgjengelig på 112 språk og i 169 land.

Også i Norge var det en stor økning de første ti årene etter at Alpha-­kurset var klart. Selv om det har vært en nedgangsperiode etter det, har Alpha igjen vokst de siste to årene.

– Til nå har 150 menigheter i Norge tilbudt kurset, sier Paulsen.

– Hvor stor tror du økningen blir som følge av kampanjen?

– Det er vanskelig å spekulere i det, men 50 mer kan jeg vel håpe på.

Han fremholder likevel at kampanjen ikke vil være en ny variant av kurset, men heller skal spre informasjon om Alpha.

– Det er det samme Alpha som det alltid har vært og som alle kjenner til. Vi har ikke skrevet om opplegget på nytt.

Prosess

Paulsen forteller at Alpha-kurset er ment som en prosess for å bevege seg mot Gud.

– Det er ikke sånn at du får alle svarene servert i en pakke. Du stiller i stedet spørsmål, og det er en vennlig måte å tilnærme seg de store emnene på.

En viktig del av Alpha-kurset er at man alltid skal ha under­visning, mat og en gruppesamtale.

– Tilbakemeldinger fra deltagerne er at samtalene etterpå er desidert viktigst, sier Paulsen og legger til:

– Her kan du komme med spørsmål og påstander uten å risikere at du blir klubbet ned.

Alpha tilbyr i tillegg til standardkurset også undervisning for par, voksne og ungdom. De to siste har til nå bare vært tilgjengelig på engelsk, men det jobbes hardt for å tekste dem til flere språk.

– Vi har hatt videoforedrag på norsk tidligere også, men der har talerne i hovedsak bare stått rett opp og ned. I dette prosjektet satser vi på å lage en filmserie som er litt mer tilgjengelig, forteller Paulsen.

Alpha Norge sikter på at film­serien for ungdom skal bli oversatt til høsten. Planen var opprinnelig at de skulle greie dette for voksen­serien også, til tross for at den først ble sluppet i april.

– Der var vi nok litt ­optimistiske, sier en smilende Paulsen.

Powered by Labrador CMS