Alt klart for storslått Alpha-kampanje
Alpha Norge er med når Alpha International gjør seg klar for en stor høstkampanje med en eventyrer-kjendis i spissen.
Kampanjen har vært planlagt i mange år allerede, kan daglig leder i Alpha Norge, Inge Morten Paulsen, fortelle. Han håper resultatet blir at 50 nye menigheter vil prøve kursene her til lands.
Over hele verden
Det er mange faktorer å tenke på, og variasjon i alt fra kultur til tidssoner, gjør at gjennomføringen kan være utfordrende.
– Det er som er helt nytt med denne kampanjen er at den skal gå over hele verden samtidig. Noen har valgt å utsette den til januar, men de fleste vil ha den i september. En skal heller ikke se bort i fra at kampanjen kan strekke seg ut i 2017 også dersom den er en suksess.
En stor del av markedsføringen rundt kampanjen dreier seg om eventyreren Bear Grylls som har blitt berømt gjennom serier på TV.
– Han er kanskje ikke et kjent navn i Norge, men han har 1,5 milliarder seere på TV-kanalen Discovery Channel. Hovedtyngden av disse er i Asia.
Bear Grylls har blant annet invitert med seg president Barack Obama på tur i Alaska.
Det ligger flere videosnutter på Youtube der eventyreren forteller om sin kristentro. I en av disse blir han intervjuet av Alpha-gründer Nicky Gumbel.
Bear Grylls skal ha gått på Alpha-kurs sammen med kona og blitt fenget av at evangeliet ble formidlet på en enkel og forståelig måte.
Paulsen forteller at Bear Grylls har vært en av pådriverne for å få til kampanjen.
– Om det var hans idé, vet jeg ikke, men han har vært med helt siden planen ble lagt på skrivebordet.
Vekst
Alpha-kursene har blitt stadig mer populære de siste årene. I følge Alphas siste årsrapport var det i 2008 til sammen 10 millioner som hadde gått på kurset. Nå har deltagertallet blitt 29 millioner.
– Da Alpha-kurset kom i 1992 var det bare en håndfull menigheter som hadde det. I dag er kurset tilgjengelig på 112 språk og i 169 land.
Også i Norge var det en stor økning de første ti årene etter at Alpha-kurset var klart. Selv om det har vært en nedgangsperiode etter det, har Alpha igjen vokst de siste to årene.
– Til nå har 150 menigheter i Norge tilbudt kurset, sier Paulsen.
– Hvor stor tror du økningen blir som følge av kampanjen?
– Det er vanskelig å spekulere i det, men 50 mer kan jeg vel håpe på.
Han fremholder likevel at kampanjen ikke vil være en ny variant av kurset, men heller skal spre informasjon om Alpha.
– Det er det samme Alpha som det alltid har vært og som alle kjenner til. Vi har ikke skrevet om opplegget på nytt.
Prosess
Paulsen forteller at Alpha-kurset er ment som en prosess for å bevege seg mot Gud.
– Det er ikke sånn at du får alle svarene servert i en pakke. Du stiller i stedet spørsmål, og det er en vennlig måte å tilnærme seg de store emnene på.
En viktig del av Alpha-kurset er at man alltid skal ha undervisning, mat og en gruppesamtale.
– Tilbakemeldinger fra deltagerne er at samtalene etterpå er desidert viktigst, sier Paulsen og legger til:
– Her kan du komme med spørsmål og påstander uten å risikere at du blir klubbet ned.
Alpha tilbyr i tillegg til standardkurset også undervisning for par, voksne og ungdom. De to siste har til nå bare vært tilgjengelig på engelsk, men det jobbes hardt for å tekste dem til flere språk.
– Vi har hatt videoforedrag på norsk tidligere også, men der har talerne i hovedsak bare stått rett opp og ned. I dette prosjektet satser vi på å lage en filmserie som er litt mer tilgjengelig, forteller Paulsen.
Alpha Norge sikter på at filmserien for ungdom skal bli oversatt til høsten. Planen var opprinnelig at de skulle greie dette for voksenserien også, til tross for at den først ble sluppet i april.
– Der var vi nok litt optimistiske, sier en smilende Paulsen.