VOKSER: Kanal 10 gikk med underskudd i flere år. Daglig leder og eier, Øyvind Rygg, har jobbet for å komme i balanse og nå lenger ut.

Alternativ til Visjon Norge i vekst: Drømmen er å komme inn i alle norske hjem

– Vi vil vise hva Gud gjør i Norge, fra Den norske kirke til trosbevegelsen, sier Øyvind Rygg. Han er daglig leder og eier av Kanal 10, lillebroren til Visjon Norge.

Publisert Sist oppdatert

Kristen tv-virksomhet er noe som fort blir forbundet med Jan Hanvold og Visjon Norge. Men Hanvold kan nå få en utfordrer i sin gamle medarbeider Øyvind Rygg (61). Han mener det er betydelig interesse i markedet for en tv-kanal som favner bredden i Kristen-Norge.

Etter å ha slitt med økonomien lenge, går TV-kanalen nå med overskudd, to år etter at Øyvind Rygg kjøpte den fra svenske eiere.

«Vi vokser», reklamerer Kanal 10 i annonser i flere kristne aviser for tiden.

Kanal for vekkelse

2200 mennesker har forpliktet seg som givere til kanalen som ikke mottar noen form for statsstøtte og heller ikke har profitt som målsetning. 50 personer, de fleste av dem menn, jobber som frivillige på laget.

– Det har vært stor respons i markedet siden vi ble en norsk kanal, sier Rygg, som også er daglig leder. Visjonen er å være en kanal for nytt liv og vekkelse i Norge og vise hva Gud gjør i bredden av kristenheten i Norge.

– Min drøm er at hvert hjem i Norge skal «se evangeliet» via TV, sier han.

– Vanskeligere å nå ikke-kristne

BØNN FØR OPPTAK: Visjonen til Kanal 10 er å vise hva Gud gjør i bredden av kristenheten i Norge og å være en kanal for nytt liv og vekkelse i Norge.

Oppmuntringene har vært mange de siste månedene.

2. april fikk de seks ansatte den store nyheten om at landets største fibernett, Altibox, hadde bestemt seg for å legge ut Kanal 10 i sine nett i hele Norge. Altibox har over en halv million TV-kunder, noe som dermed gir Kanal 10 en ny, potensiell kundemasse på godt over en million mennesker.

«Vi nesten gråt av glede over dette, siden vi i mange år har søkt, bedt, ropt og ønsket at dette skulle skje», skrev Rygg til støttespillerne i det månedlige programbladet sitt i april. «Dette er svært hyggelig for kanalen, hvor vi lenge har lett etter måter å komme ut enda lenger i Norge», la han til.

En av flaskehalsene for å nå langt, er at Kanal 10 er en såkalt tilvalgskanal, der de som ønsker den må velge den aktivt.

– På den måten er det vanskeligere å nå ikke-kristne. Vi skulle gjerne vært en åpen kanal i alle hjem, sier Rygg.

Opplever seg kalt av Gud

Han opplever seg kalt av Gud til å jobbe med kristen-TV. Det har han da også gjort, i hele sitt voksne liv. Han har erfaring fra TV Livets Ord i Uppsala, Levende Ord TV i Bergen, Familiekanalen og Verdikanalen i Oslo, TV Visjon Norge og Kanal 10 Asia.

– Jeg hadde aldri et ønske om å kjøpe en kanal, men plutselig kom det et tilbud fra eierne i Sverige, sier han, og legger til:

– Da tenkte jeg, for første gang: Dette skal jeg sannelig gjøre.

Kanalen var ikke fremmed for Rygg, han hadde vært med og startet den i 2010 og var daglig leder i en to års tid mens svenskene betalte husleie og dekket satelittkostnader.

Stor del av sannheten

Når han nå er tilbake som eier og leder, har det vært viktig for Rygg at kanalen skal være plassert midt i den norske kristenheten. Han vil at forkynnelse og undervisning skal være sunn, og ikke ekstrem.

– Alle menigheter har sin del av sannheten. Sammen har vi en stor del av sannheten, sier han.

I den grad det skjer, tror Lars Dahle at kanalen kan være en plattform for sunn forkynnelse. Dahle er lærer og forsker ved NLA Mediehøgskolen Gimlekollen og er tillitsvalgt innenfor mediefeltet i Lausannebevegelsen.

PLATTFORM: Lars Dahle, lærer og forsker ved NLA ­Gimlekollen, er opptatt av at de kristne tv-kanalene skal ha en sunn, teologisk plattform.

– Med et slikt fundament beveger en seg innenfor et felleskristent område, sier han.


En kristen utgave av NRK

Dahle sier at Kanal 10 har noe til felles med flatene der NRK sender kristen forkynnelse når eier velger en bred, kristen plattform for virksomheten sin.

– Da er det naturlig å tenke den apostoliske trosbekjennelse som fundament, sier han.

Dahle mener at den prinsipielle plattformen kanalen har valgt kan ha stor betydning fordi den avgjør hvorvidt en har frihet til å forme sitt bidrag uten å måtte legitimere det som ellers skjer på kanalen.

– Ingen andaktsholder i NRK vil tenke at han eller hun er ansvarlig for noe en annen andaktsholder sier, illustrerer Dahle.

Sangevangelisten Irene Alnes' bidrag

Kanalen skilter med debatter, lovsang, bønneprogram, barneprogrammer, nyheter og spillefilmer. Programoversikten for mai viser et variert tilbud hovedsaklig på norsk, men også på dansk, svensk og engelsk.

Irene Krokeide Alnes bidrar med en halvtimes program kalt «Tett på». De fleste hun intervjuer der, er mennesker hun har møtt i tjenesten sin. De 24 episodene ble opprinnelig laget for p7, Kristen Riksradio, og sangevangelisten i Indremisjonsforbundet presiserer at hun ikke har hatt noe med avtalen mellom p7 og Kanal 10 å gjøre. Hun er derimot blitt oppmuntret av Øyvind Rygg de gangene hun har snakket med ham.

– De har fått gode tilbakemeldinger. Jeg skal i samtale med p7, fordi Kanal 10 vil ha flere lignende program med meg som programleder, sier hun.

Kampanjeuke

Kanal 10 er gratis for alle som ønsker å ha den. For å sikre et økonomisk fundament har kanalen innført en kampanjeuke hver måned. Foruten gaver fra de 2200 partnerne, er enkeltgavene i forbindelse med kampanjeukene det som gir kanalen inntekter, forteller Rygg.

– Den uken har vi møter med sang og musikk og fokus på finansiering av kanalen, sier han.

Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier, tror Kanal 10 kan ha unngått kontroverser fordi de har «moderate innsamlingsmetoder» og dessuten har ligget under radaren som følge av kanalens størrelse og utbredelse.

Han tror de kan komme til å få den allmenne pressens søkelys på seg i større grad nå som kanalen vokser.

– Jeg håper de forvalter mandatet sitt på en god måte, sier han.

Les i morgen: Derfor går de over til Visjon Norges lillebror

Powered by Labrador CMS