Alv Magnus: – Overrasket over å få taleforbud
Alv Magnus snakker ut i eksklusivt intervju med Dagen: – Jeg trodde ikke at jeg ville oppleve at en biskop i Den norske kirke bruker sin posisjon til å hindre forkynnelse, sier Magnus.
I august ble det kjent at biskop Atle Sommerfeldt hadde sendt et brev til alle prostene i Borg bispedømme der han advarte mot å bruke den tidligere Ungdom i Oppdrag-lederen som taler.
Biskopens handlemåte har vakt sterke reaksjoner, og mange har gitt sin støtte til Magnus. Men flere har også gitt støtte til sogneprest Arne-Leon Risholm som i et intervju med Dagen fortalte at han satt igjen med et bilde av Gud som straffende og dømmende etter å ha hørt talen.
Magnus selv har ikke deltatt i debatten fordi han har vært i Mongolia. Men han skriver i en e-post til Dagen at han leste mange av innleggene mens han var i utlandet.
Forkynneren har sagt ja til å la seg intervjue, men har ønsket å svare på spørsmålene skriftlig.
– Jeg trodde ikke at jeg ville oppleve at en biskop i Den norske kirke bruker sin posisjon til å hindre forkynnelse som utfordrer folks livsførsel på det samlivsetiske området, sier den tidligere lederen i Ungdom i Oppdrag til Dagen.
Takknemlig for støtte
– Det har selvsagt vært fint å lese de mange artiklene som har støttet meg. Det er jeg takknemlig for. Jeg brenner for at vi kristne skal leve slik at omgivelsene skal forstå at vi har med en Gud å gjøre som både er hellig og kjærlig. Men noen har etterlyst mer om Guds nåde i talen. Selv om jeg hadde det med, kunne jeg ha utdypet mer om Guds godhet. Det innser jeg, og det vil jeg legge meg på minne for fremtiden, skriver han.
– Noen vil legge vekt på at Jesus og apostlene kom med de skarpeste utsagnene sine overfor disipler som hadde en forutsetning for å forstå at Gud ville dem vel og ikke overfor en bredere lytterkrets. Hva tenkte du om den forsamlingen du talte til?
– Jeg visste at jeg var invitert til et fellesmøte for alle menighetene i Råde. Noen har ment at man skal tone ned særstandpunkter og forholde seg til det en har felles i troen på slike fellesmøter. Det er klokt, men på denne gudstjenesten var teksten knyttet til Såmannssøndagen. Det er en tekst som både vil og skal utfordre, en tekst alle kristne må forholde seg til. Men som jeg sa; i ettertid har jeg innsett at jeg kunne ha poengtert sterkere at det er Guds godhet som ligger bak Jesu alvorlige advarsel i liknelsen, fordi han vil berge oss fra fortapelsen.
– Min rolle er å advare
– Sommerfeldt mener du påtar deg rollen som Gud og dømmer de som har konkrete oppfatninger i enkeltspørsmål til helvete. Hva er ditt svar på det?
– Sommerfeldt tar feil. Jeg har ikke hevdet, som han sier, at menneskers meninger i teologiske enkeltspørsmål er avgjørende for frelsen. Det er en gal fremstilling av min tale som også andre ledere i Kristen-Norge har påpekt i diverse avisinnlegg. Det er troen på Jesus som frelser, ikke et menneskes teologiske syn.
Magnus viser til Hebreerbrevet der det står at «den som taler, skal se til at han taler som Guds Ord».
– Den endelige dom hører Gud til. Min rolle er å advare i henhold til Guds Ord så ingen skal bli dømt ut av Guds rike, skriver Magnus, og legger til:
– Er det ekte kjærlighet overfor de fremmøtte å unnlate å ta med advarselen fra Jesus?
– Vi har alle en legning av opprør
Magnus skriver at han har en kristen venn med homofil legning og synes det blir absurd å hevde at han skulle mene at vennen går fortapt på grunn av sin legning.
– Som mennesker etter syndefallet har vi alle en legning av opprør mot Gud, en legning som vi må komme til korset med og underlegge Guds ord. Avhengig av arv og miljø og valg vi har tatt, har vi ulike utfordringer i livene våre. Men løsningen er aldri å rettferdiggjøre synden. Det er synderen Gud vil rettferdiggjøre, under forutsetning av at vi vender om og søker Guds tilgivelse.
– Hvorfor valgte du å nevne samboerskap og homoseksuelle forhold som konkrete eksempler på «lovløshet»?
– Ekteskapet er en pakt, og pakt har med overgivelse å gjøre. Du avgir løfte om troskap med vitner til stede. Måten det gjøres på, varierer. Men i alle samfunn, til alle tider, har man hatt riter for inngåelse av ekteskap. Først overgivelse, så nytelse av samlivets gleder, skriver han.
– Å leve seksuelt med et annet menneske uten denne forutgående overgivelse, er synd i henhold til Skriften. Selv om mange kristne velger å leve sammen uten å være gift, endrer ikke det på Guds vilje. Man fjerner ikke syndens realitet ved å fjerne ordet synd. Det er bare et oppgjør med egen synd med bønn om tilgivelse, som frir fra skyld.
Et svik mot unge mennesker
Magnus mener det er et svik mot unge mennesker å unnlate å snakke om synd. Han tror det kan være en årsak til at kirken mister kraft som motkultur i dagens samfunn.
– Hvorfor nevnte jeg dette og homoseksuelle forhold spesielt i talen? Fordi det er her, på det samlivsetiske området, forvirringen er størst i dag.
Han trekker fram et sitat av Martin Luther for å illustrere det han mener: «Om du med kraftigst stemme og klarest utleggelse forkynner hele Guds råd, uten den lille del som djevelen i øyeblikket angriper, da forkynner du ikke Kristus, selv om du bruker hans navn».
– I samtalen med soknepresten skal du ha sagt at du har en tjeneste med kall om å forkynne til omvendelse. Hvor er det åpne dører for dette i dag i det norske kirkelandskapet?
– Det har jeg ikke oversikt over. Men jeg håper den debatten som har utfoldet seg i media etter biskopens utspill, vil føre til at en mer utfordrende forkynnelse blir etterspurt.
Takknemlig
Han er takknemlig for at kristne over hele landet har kunnet lese talen både i Dagen og Vårt Land.
– Biskopens handlemåte har ført til at budskapet er blitt løftet opp på en større arena. Slik sett har biskopens reaksjon skapt en situasjon der søkelyset på forkynnelsen er blitt aktualisert. Det håper jeg det kan komme noe godt ut av.
– Er du overrasket over at også en del konservative, som er enig i sak, likevel reagerte på talen du holdt?
– Det kommer an på hva man mener med konservativ. Professor Oskar Skarsaune som har vært prestelærer på MF, sier om dagens forkynnelse at han savner Bergprekenens Jesus. Man er ikke skrifttro om man unnlater å forkynne viktige sider av budskapet, bare fordi det er upopulært i tiden.
«Gud er fornøyd med deg»
Magnus skriver videre at mye av forkynnelsen de senere årene har vært basert på at Gud bekrefter oss: «Gud elsker deg og er fornøyd med deg.»
– Jo, Gud elsker oss så høyt at han vil vi skal endre på ting i livet som ikke gagner. Den hellige ånd er gitt oss for å hjelpe oss med å bli stadig mer lik Jesus. Men da må vi spille på lag med Ånden når han peker på Ordet, og ikke forskanse oss i vår egenvilje, skriver han.
Han er fortsatt glad i kirken og har ikke meldt seg ut.
– Men på grunn av de siste årenes bispeuttalelser og kirkemøtevedtak har jeg vurderte det mange ganger. Jeg er imidlertid fortsatt medlem, skriver han.