Ateister tvitrer oftere enn troende
Hvordan ser et kart over USAs religiøse landskap ut på 140 bokstaver? Forskere har gjennomgått mer enn 96 millioner tweets for å gi deg svaret.
En ny undersøkelse av Twitter viser at de som har oppgitt sitt livssyn tvitrer mest til medlemmer av sin egen tro.
Undersøkelsen tok for seg Twitter-brukere som har identifisert seg som kristne, jøder, muslimer, buddhister, hinduer eller ateister.
Og selv om tilhørerne av alle seks grupper tvitret jevnlig, var ateistene – som tilhører en minoritet i USA – de mest profilerte.
* Følg oss på Dagen.no - Facebook - Twitter og Instagram *
«I gjennomsnitt kan vi si at ateistene har flere venner og flere følgere, og at de tvitrer oftere,» sier Lu Chen, en doktorgradskandidat ved Kno.e.sis Center ved Wright State University. Han er medforfatter av undersøkelsen sammen med Ingmar Weber ved Qatar Computing Research Institute og Adam Okulicz-Kozaryn ved Rutgers University-Camden.
De skal presentere sine resultater i november, ved den sjette årlige International Conference on Social Informatics.
Undersøkelsen er også bemerkelsesverdig for sin størrelse – forskere gikk gjennom mer enn 96 millioner «tweets», fra mer enn 250 000 Twitter-brukere.
De undersøkte også brukernes venner – hvem de følger på Twitter – samt brukernes egne følgere.
Det ble forsket på Twitter-brukere som hadde identifisert seg selv som religiøse eller ateister i sine profiler, og som hadde oppgitt USA som bosted. Forskerne sammenlignet dem med en «grunnlinje» av Twitter-brukere som ikke hadde oppgitt noen livssynsmessig tilhørighet.
Undersøkelsen viser også følgende:
Av de fem religiøse gruppene som ble forsket på, er muslimene de mest aktive på Twitter basert på gjennomsnittlig antall tvitringer, og muslimer og jøder har flest venner og følgere sammenlignet med andre religioner.
Blant kristnes mest brukte «diskriminerende» ord – altså ord som skiller dem ut fra andre brukere – finner du «Jesus», «Kristus» og «bibel», mens de mest diskriminerende ord for ateister dreide seg om vitenskap – blant annet «evolusjon», «vitenskap» og «bevis».
Selv om pave Frans har mange følgere på Twitter – 4,57 millioner – var det også flere andre trosrelaterte kjendiser som var populære blant de som ble forsket på, deriblant Dalai Lama, Rick Warren, Tim Tebow og Richard Dawkins.
Men dess større den religiøse kjendisen var, dess større sannsynlighet var det for at han eller hun hadde et høyt antall følgere også utenfor sin egen trosgruppe.
Undersøkelsen viser også at selv om disse Twitter-brukere snakker om emner som har med troen deres å gjøre (kristne snakker om Jesus, ateister om vitenskap), var alle de undersøkte trosgruppene opptatt av de samme tingene. En tag-sky av de mest vanlige brukte ordene i Twitter-meldinger, viste «kjærlighet», «jobb» og «glad» i alle gruppene.
«Mennesker er ganske like, uansett hva de tror på,» sier Chen. «Folk er uansett opptatt av sitt daglige liv, og det er ganske likt. Kjærlighet, et godt liv, omsorg for verden, omsorg for andre. Det er likt.»
Okulicz-Kozaryn, medforfatter i undersøkelsen, mener at den viser at Twitter er et viktig redskap for religiøse grupper, og at det vil bli enda viktigere i fremtiden.
«Sosiale medier som Twitter blir en stadig større del av vår kommunikasjon,» skriver han i en e-post. «Folk snakker mindre til hverandre og bruker sosiale medier mer, og dermed blir den formen for kommunikasjon viktigere.»
Twitters verdi for religiøse grupper ligger kanskje ikke i å rekruttere nye medlemmer, fortsetter han, men i å gi en plattform for religiøse ytringer.
«Det er ikke snakk om gruppe-tvitring, 'hei, bli med oss'», sier han. «Det handler om å la sin stemme høres, gjøre folk interessert osv., og gjennom det vil også noe rekruttering inntreffe.»