Bak lukene i denne adventskalenderen er det ingen sjokoladebit
Misjonsorganisasjon vil gi kristne familier et verktøy til å fokusere på julens hovedperson.
Dagen fortalte tidligere denne uken om Den engelske kirke, som er er ute med sin egen adventskalender. Målet er å tilby et alternativ til talløse kalendere som ikke har noe med julens kristne budskap å gjøre.
Men var britene først ute?
– Nei, vi var ute før dem, sier Lars Dale.
Han er daglig leder i Awana. Organisasjonen tilbyr 200 kirker og organisasjoner undervisningsmateriale som skal gi barn og unge grunnleggende kristen kunnskap.
– Supplement
– Årets opplag er så godt som utsolgt. Fra 1. desember vil potensielt 1.500 familier kunne ha en kort familiestund hver dag gjennom adventstiden, sier Dale videre.
Det er andre året Awana er ute med sin adventskalender.
– Vekk med sjokoladen og inn med Jesus?
– Nei, for oss er det viktigere å være et supplement enn at vi skal ta noe vekk. Norsk juletradisjon med glade barn skal vi bare være takknemlig for, svarer Dale.
– Forbruksnivået er en annen sak. I år har det vært en diskusjon om julekalendere med dyre gaver til voksne, og det syns vi ikke er en god utvikling.
Awanas utgangspunkt er at den viktigste trosformidlingen skjer i hjemmet. Derfor blir de sentrale kristne høytidene viktige anledninger til å skape gode samtaler.
24 QR-koder
Kalenderen deres inneholder 24 QR-koder. Ved hjelp av kameraet på mobilen henter brukerne dag for dag opp et opplegg for samtale – alt med fokus på «han som er julens hovedperson».
Jesus presenteres med ordene fra Jesaja 9 som «underfull rådgiver, veldig Gud, evig far og fredsfyrste.»
– Under hver av disse fire overskriftene er det seks andakter. Vi har lagt vekt på at det skal være kort og overkommelig. Advent kan være en hektisk tid, og opplegget må være gjennomførbart for travle barnefamilier, sier Dale.
Indremisjon og pinsevenner
Da vi snakket med ham torsdag formiddag, var det bare 25 usolgte eksemplarer igjen av et opplag på 1500. Salget har foregått gjennom de 200 menighetene som bruker Awanas undervisningsopplegg.
– Vi favner alt fra indremisjon til pinsevenner. Det er bevisste menigheter som er opptatt av å støtte foreldrene i å disippelgjøre barn og unge, sier Lars Dale.
– Hvorfor 1500 og ikke flere?
– Hvis du hadde spurt et kristent forlag, ville de kalt et slikt salg av en kristen barnebok for en stormuksess. Jeg er kjempefornøyd med at vi har solgt ut så godt som hele opplaget og tenker med glede på alle de gode samtalene dette kan skape rundt om i hjemmene, svarer Lars Dale.