- Barn savner tid med foreldre

Mening med livet og nær kontakt med foreldrene er viktig for at barn skal ha en god livskvalitet, sier professor Bengt Lindstrøm ved NTNU.

Publisert Sist oppdatert

Under Opp­vekst­kon­fe­ran­sen i Lille­strøm torsdag snak­ket pro­fes­sor Bengt Lind­strøm om hva som gir barn livs­kva­li­tet. Han er opp­tatt av at barns ek­sis­ten­si­el­le helse må tas vare på i fa­mi­lie­ne.

- Når vi snak­ker om helse glem­mer vi ofte den ek­sis­ten­si­el­le di­men­sjo­nen, også kalt me­nings­ska­pen­de helse. Denne fjer­de di­men­sjo­nen må tas med i til­legg til den fy­sis­ke, psy­kis­ke og so­sia­le di­men­sjo­nen, sier Lind­strøm til Dagen.

Han er an­satt ved Sen­ter for helse­frem­men­de forsk­ning ved NTNU, og har job­bet som barne­lege.

- Ikke ma­te­ri­elt

Pro­fes­so­ren mener at for­eld­re har an­svar for å få en god dia­log med barna på bar­nas vil­kår. Han viser til FNs barne­kon­ven­sjon som blant annet fast slår at «Begge for­eld­re­ne har et ho­ved­an­svar for bar­nets om­sorg og ut­vik­ling etter hva som er best for bar­net».

Lind­strøm peker på fem helse­frem­men­de prin­sip­per som gir god livs­kva­li­tet eller en sterk «opp­le­vel­se av sam­men­heng».

Å være i kon­takt med indre fø­lel­ser, ha gode nære re­la­sjo­ner, opp­le­ve so­si­al støt­te, hver dag ha me­nings­ful­le ak­ti­vi­te­ter, og ha ek­sis­ten­si­el­le ko­or­di­na­ter på plass.

- Det siste hand­ler om å finne ko­or­di­na­ter som gir livet me­ning. Det kan na­tur­lig­vis være en re­li­giøs di­men­sjon, det er en vel­dig ty­de­lig for­ank­ring. De som ikke har re­li­gion må stil­le ko­or­di­na­te­ne på en annen måte, for­kla­rer han.

Tren­ger for­ank­ring

- Hvor vik­tig er re­li­gion for livs­kva­li­te­ten for barn og for­eld­re?

- Det vik­tigs­te er å ha en idé om hva livet er og hva som er sen­tralt i livet. Ko­or­di­na­te­ne kan være av re­li­giø­se ka­rak­ter, det kan være et tros­sam­funn. Vi ser at sam­funn med en dyp for­ank­ring og sys­tem rundt livet har det let­te­re. Så har du se­ku­la­ri­ser­te fa­mi­li­er der man ikke ten­ker på hva livet hand­ler om, eller inn­vand­re­re som opp­le­ver kul­tur­skil­ler. Da blir det vans­ke­li­ge­re.

- Kan det hemme livs­kva­li­te­ten å være del av sterkt re­li­giø­se fa­mi­li­er?

- Så lenge sys­te­met fun­ge­rer går det bra, men går du ut, og ikke har for­ank­ring i noe, står du litt blot­tet, for ek­sem­pel der­som du bry­ter med Je­ho­vas Vit­ner.

Som medi­si­ner fors­ker han også på hvil­ke res­sur­ser et men­nes­ke har og hvor­dan det tak­ler mot­gang. Han har in­ter­vju­et mange barn og for­eld­re om hva det som er det vik­tigs­te i livet for barn.

- Alle jeg har snak­ket med sier at so­sia­le re­la­sjo­ner er det vik­tigs­te, sier pro­fes­so­ren.

Uni­ver­salt fe­no­men

Opp­veks­t­rap­por­ten som ble lan­sert i går viser at lang­va­ri­ge kon­flik­ter mel­lom for­eld­re, vold og rus har en ne­ga­tiv ef­fekt på bar­nas helse og ut­dan­nings­løp. Lind­strøm un­der­stre­ker at barn også kan ha dår­lig livs­kva­li­tet i helt van­li­ge og vel­fun­ge­ren­de fa­mi­li­er.

- I dag er det mange for­eld­re som ikke har tid til å snak­ke med sine barn. Vi lever i en så­kalt post­mo­der­ne tid der det hand­ler mye om mange ak­ti­vi­te­ter og ting vi må gjøre. Vi set­ter oss aldri ned og ten­ker på hvor­dan livet egent­lig hen­ger sam­men og hva som er det vik­tigs­te, sier Lind­strøm.

«Hold kjeft»

Han opp­ford­rer for­eld­re til å lytte til barna.

- Der­som bar­net sier noe rart eller grå­ter, er det din opp­ga­ve å prøve å for­stå hvor­for de sier det de gjør. Ikke si «hold kjeft, dette er ikke far­lig». Det er så kren­ken­de for barn, som all­tid har en me­ning med det de gjør.

- Hva sav­ner barna mest?

- De sav­ner fel­les­ska­pet og det å ha det godt hjem­me. For­eld­re tror ofte at det hand­ler om det ma­te­ri­el­le, å gi ting. Men det hand­ler om en annen di­men­sjon, å være og å ek­sis­te­re med sine barn, og gi tid.

- Har det noe å si om en av for­eld­re­ne er hjemme­væ­ren­de eller begge er i jobb?

- Det fins for­eld­re som er sam­men med barna, men aldri gjør noe sam­men med dem. Det hand­ler mer om å være nær­væ­ren­de, være opp­merk­som og gjøre ting sam­men, ha et fel­les­skap. Da byg­ger du til­lit, sier Lind­strøm.

DAGEN

Oppvekstrapporten

Psykiske plager er et av de største helseproblemene hos barn og unge i Norge i dag. Det inkluderer alt fra konsentrasjonsvansker til psykiske lidelser.

Familiebakgrunn påvirker resultater og gjennomføring i utdanningen.

Hyppige konflikter mellom foreldre kan lede til atferdsproblemer, stress, usikkerhet og problemer på skolen for barna.

Årlig opplever rundt 10.000 barn at foreldrene skiller seg.

Unge mellom 9 og 24 sin bruk av dataspill, pc og internett har økt fra 2000 til 2010. Samtidig brukes mindre tid på sosialt samvær. Det er ønskelig med mer kunnskap om hva endringen betyr for barn og unges sosiale og kognitive utvikling.

Kilde: Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet

Powered by Labrador CMS