SJEF: Johnn Hardang er daglig leder i Bedehuskanalen.

Bedehuskanalen gikk med underskudd for første gang

Skylder på reklame-stopp og færre faste givere enn antatt.

Publisert Sist oppdatert

Våren 2022 kom Norges ferskeste kristne TV-kanal, Bedehuskanalen, på lufta.

Prosjektet, som er ledet av tidligere radio-pastor Johnn Hardang, har hatt som mål å etablerte et døgnåpent TV-tilbud for bedehusfolket.

I fjor tok selskapet bak, TV12 Norge, nye steg og nådde ut til flere seere, likevel ble det ingen økonomisk opptur.

Etter to år med solide overskudd, viser nemlig årsregnskapet for fjoråret et underskudd på drøyt en halv million kroner.

Sliter med faste givere

Hardang, som både er daglig leder og medeier i kanalen, sier at han er skuffet over resultatet, som endte på 556.000 kroner i minus.

– Som daglig leder skulle jeg jo ønske at det tallet hadde vært uten minustegnet foran, sier kanalsjefen.

Han peker på flere årsaker til det dårlige resultatet, blant annet at selskapet måtte avskrive 1,7 millioner kroner, altså nedjustere verdien, på utstyr og biler.

En annen grunn er at kanalen fikk en million kroner mindre i måneden gjennom faste giveravtaler enn de hadde trodd.

– Det er noe jeg er skuffa over, og som jeg og vi ikke har gjort en god nok jobb på. Vi ligger i dag mellom 2,2 og 2,3 millioner kroner, men trodde at 3,5 millioner skulle være realistisk.

SJEF: Johnn Hardang er daglig leder i Bedehuskanalen.

Totalt fikk kanalen inn i overkant av 17 millioner kroner i gaver i fjor. Det var en økning på 2,5 millioner kroner fra året før.

– Vi har en positiv pengestrøm. Vi svekket ikke likviditeten. Den er styrket. Så det er ikke så ille som det ser ut som.

Mistet reklame-sponsing

På toppen av avskrivninger og svikt på inntektssiden fikk kanalen en stor uforutsett utgift i fjor.

Hardang forteller at de lenge har slitt med å lande en avtale med musikkrettighetsorganisasjonen Tono.

I høst fikk de derfor en regning for både 2022 og 2023.

I tillegg ble salgsinntektene halvert fra 2022 til 2023, på grunn av fall i reklameinntekter.

– Vi har hatt noen støttespillere som har støttet Bedehuskanalen gjennom å betale mye, over markedspris, for reklame. Det kommer de ikke til å gjøre lenger nå. Men denne nedgangen er et sunnhetstegn.

– Hvordan da?

– Det er bedre at vi har faste inntektskilder, enn at vi får kunstig åndedrett eller blodtilførsel. Vi er glad for slike ekstraordinære ting, for eksempel testamentariske gaver, men det er ikke lurt å basere driften på det.

Arvtaker snart klar

I desember annonserte Hardang i et intervju med Dagen at han ønsker å gi seg som daglig leder i kanalen.

I hele vinter har kanalen lyst ut to stillinger som daglig leder og produksjonsleder, som er to funksjoner som Hardang har i dag.

Men fortsatt har ingen arvtaker blitt presentert.

– Vi er i ferd med å få på plass en produksjonsleder, og når det gjelder daglig leder så har vi gode prosesser. Det har vært flere gode kandidater, men det er noen uker igjen.

– Har det tatt lengre tid enn dere trodde?

– Vi har brukt litt tid, og kanskje mer enn vi hadde tenkt, men det er ikke det det står og faller på, sier Hardang som legger til at han er innstilt på å stå i stillingen til over sommeren.

Powered by Labrador CMS