Benestad frykter nederlag i Kirkemøtet
Øivind Benestad har kjempet mot forbønn og vielse for homofile og lesbiske. Dagen før vedtaket er i ferd med å miste håpet om å vinne frem.
Øivind Benestad er en av de fremste forkjemperne mot at Den norske kirke skal innføre forbønns- eller vielsesliturgi for likekjønnede. Han har ledet aksjonen MorFarBarn og deltar på Kirkemøtet som delegat fra Agder og Telemark bispedømme.
Dagen før Kirkemøtet skal gjøre vedtak i saken, er har pessimist.
Benestads håp ble kraftig svekket da teologiprofessor Harald Hegstad sammen med tre andre i debatten lørdag la frem et forslag om å fastholde kirkens ekteskapssyn, men samtidig innføre forbønnsliturgi.
- Jeg er veldig skuffet over det såkalte kompromisset fra Hegstad. Det splitter nå vår side. Forslaget fjerner trolig fem til ti stemmer fra dem som vi trodde ville bevare kirkens ekteskapssyn i ord og handling, sier Benestad til Dagen på mandag.
Pessimist
- Regner du slaget som tapt?
- Nei, men vi er så alvorlig svekket at det er et under hvis vi får flertall. Det er fortsatt 20 timer igjen og tusenvis ber, så mye kan skje. Men jeg er mer pessimist enn noen gang.
- Hegstads forslag fastholder at kirkens ekteskapssyn ikke skal endres?
- Det gjelder bare i teorien, ikke i praksis. Med det forslaget vil vi få en tilnærmet bryllupsgudstjeneste for ekteskap som kirken i prinsippet ikke anerkjenner. Det blir en kommunikasjonsmessig katastrofe for kirken, for det er praksisen folk er opptatt av.
- Utopi at det blir ro
Benestad har ingen tro på at forslaget på noen måte vil føre til ro i kirken. Hvis det får flertall, vil det trolig bare være et spørsmål om tid før kirken innfører full vigselsliturgi for homofile og lesbiske par, tror han.
- Om tre, fire, fem år er det full vigsel. Det er helt innlysende. Svært få vil være helt fornøyd med dette kompromisset. Noen vil kjempe for full vielse, vi vil kjempe motsatt vei. Det er en utopi at vi får ro, sier han.
Avviser ansvar
Harald Hegstad avviser at hans forslag splitter dem som står på kirkens tradisjonelle ekteskapssyn.
- Den gruppen er splittet allerede. Det er mange i gruppen som står på det synet og likevel vil be for likekjønnede. Forslaget gir dem en mulighet å bekrefte sin tilslutning til kirkens tradisjonelle ekteskapssyn og samtidig komme homofile i møte. Jeg deler overhodet ikke Benestads virkelighetsforståelse at det går en front gjennom kirken hvor du enten befinner deg på den ene eller den andre siden. Her må vi i hver sak ta stilling etter beste skjønn. Hvis Benestad tror at hans forslag skaper ro, tar han i alle fall feil.
DAGEN