Ber vinmonopolet slutte å reklamere for alkohol
– Enten på kanten eller over streken, mener KrF-politiker, og sier at Vinmonopolet bør trekke reklamen.
I helgen reklamerte Vinmonopolet for en vin- og brennevinsauksjon på flere internettsider. I utgangspunktet er det forbud mot alkoholreklame i Norge, men det finnes unntak.
Jonas Andersen Sayed er fylkesordfører i Rogaland KrFU. Han besøkte nettsted Liverpool.no for å finne resultatet på en fotballkamp. Da annonsen dukket opp på skjermen. I annonsen stod det:
«Høstens vin og brennevinsauksjon er i gang. Avsluttes 19. og 20. september. Klikk her for katalog».
Reagerer på reklamen
Sayed reagerer på annonsen og spør seg om dette kan være lov.
– Jeg så annonsen på internett og syns det var veldig spesielt. I Norge har vi et strengt regelverk som skal regulere alkoholreklame og det mener jeg det er gode grunner til, sier Sayed til Dagen.
Han mener det er ønskelig med en streng og solidarisk alkoholpolitikk som bidrar til å holde forbruket av alkohol nede.
– Sånn jeg ser det er dette enten på kanten av hva som er lov eller over streken. Jeg syns uansett Vinmonopolet burde trekke annonsen tilbake, sier fylkeslederen.
Reklameforbud
Forbudet mot alkoholreklame finner man i alkoholloven, som sist ble endret i 2017. Lovens formål er å begrense både de samfunnsøkonomiske og de individuelle skadene alkohol fører med seg.
Forbudet er også medienøytralt. Det har ingen ting å si om annonsen brukes i aviser, på tv eller på i sosiale medier. Vinmonopolet må dermed følge samme regler for annonsering om de har reklamer på tv eller på internett.
Viser til unntak
Jens Nordahl er pressekontakt i Vinmonopolet. Han påpeker at selskapet er opptatt av å følge alkoholloven og er også enig med Jonas Andersen Sayeds tolkning av alkoholloven. Likevel mener Nordahl at reklamen er i henhold til loven og viser til unntakene fra hovedregelen.
I tredje unntak står det at man kan annonsere om salgssted og åpningstider i en annonse. Nordahl sammenlikner en auksjon med et butikkutsalg, bare at salgsperioden er mye kortere.
– Det er snakk om en auksjon i en begrenset periode. Dersom vi ikke legger ut informasjon om denne vil det være umulig for folk å vite om den, forteller han.
Nordahl påpeker også at slike kunngjøringer lages på en nøktern måte med svart tekst og hvit bakgrunn. Han anslår at Vinmonopolet har mellom fem og seks slike auksjoner i året.
Feil med loven
Jonas Andersen Sayed fastholder at alkoholloven har som hensikt å skjerme mennesker mot alkoholreklame. Han mener loven ikke er formulert på en god nok måte dersom denne annonsen er innenfor regelverket.
– Jeg ønsker ikke at reklame for vin og sprit skal sprette opp i ansiktet mitt når jeg er på internett, sier fylkeslederen.
Han syns det er skuffende av Vinmonopolet, spesielt siden selskapet er statseid.
– Jeg syns det er kritikkverdig at selskapet velger å tøye grensen på denne måten.
Ser at unge kan treffes
Jens Nordahl mener det er verdt å vurdere hvilke reklamer Vinmonopolet skal bruke ved senere anledninger og forteller at det ikke har vært intensjonen til selskapet å nå ut til dem som ikke ønsker opplysninger om salg av alkohol.
– Dette er noe vi kommer til å ta opp og vi kommer til å se nærmere på avtalen vi har med våre annonsører, sier pressekontakten.
Han forteller at de pleier å ha annonser i eksempelvis Dagens Næringsliv der mange lesere er vininteresserte, men at de må vurdere hvordan de går frem på nett.
– Det er vel verdt å reflektere rundt bruken av pop-up reklamer som kan treffe mange unge mennesker, avslutter Nordahl.
Vil se på saken
Det er Helsedirektoratet som fører tilsynet med at bestemmelsene om alkoholreklame blir overholdt. Pressetalsmann Finn Oluf Nyquist ønsker ikke å kommentere enkeltsaker, men forteller at dersom de finner brudd på alkoholloven vil de ta dette opp med selskapet det gjelder, i dette tilfellet Vinmonopolet.
Konsekvensene kan være at selskapet må trekke reklamen og Helsedirektoratet kan også utstede bøter for dersom de mener alkoholloven er brutt.