Bibelskole for gamere

De spiller ikke piano og synger ikke i kor. De er ikke oppslukt av fotball, og langrenn bryr dem midt i ryggen. Men spør dem om dataspill...

Publisert Sist oppdatert

De finnes i tusenvis, også i menigheten din, eller kanskje på gutterommet i ditt eget hjem? Noen kaller dem nerder. Selv kaller de seg gamere, fordi de bruker masse tid på dataspill.

Denne gruppen ungdommer vil Bibelskolen Fjellhaug nå ut til, fordi Gud er glad i gamer-ungdom også, og få kristne tilbud er spesialsydd for dem.

Misjonsmark

I Misjonssambandet, som eier Fjellhaug, ser de gamer-kulturen som en misjonsmark. De vil derfor dyktiggjøre folk som ønsker å jobbe med ungdom i dette feltet, men også gjerne hanke inn ungdom som er gamere og som selv vanker i disse miljøene.

Dette er noe av bakgrunnen for at de har de like godt har laget en egen bibelskolelinje for gamer-interesserte. Den starter til høsten, og blant norske bibelskoler er Fjellhaug først med dette.

– Det finnes 5-6 folkehøgskoler som har linjer som er relatert til gaming, men vi er den første bibelskolen, sier Andreas Ruud til Dagen.

30-åringen er lærer på Bibelskolen Fjellhaug og skal lede den nye linja som får navnet Bibel, Gaming og Digital kultur. Ruud var også den som klekket ut idéen om et slikt tilbud, selv om han understreker at arbeidet med å starte den har vært et lagarbeid.

At interessen finnes, visste Ruud fra før. Han fikk en kraftig bekreftelse den dagen det ble åpnet for å søke på linjen som har plass til 10 elever. 5. april tikket det inn en ny søknad annenhver time, og nå er det bare noen få plasser igjen. Den som vil være med, må altså skynde seg.

Gaming-linja gir muligheten til å kombinere gamingopplevelser med et bibelskoleår, men bibelfagene utgjør en like stor andel av timeplanen som på andre linjer.

Det blir omkring 8-10 timer med ren spilling i uka, mens 18 undervisningstimer går med til bibelfag.

Ukjent univers

Ungdommer midt iblant oss lever i en verden du kanskje ikke kjenner eller aldri er blitt tiltrukket av, et univers på internettet der folk med en felles interesse kan møtes, uansett hvor de befinner seg rent fysisk.

De lever kanskje i sin egen digitale virkelighet, men der er de ikke alene. Bare i lille Norge er det mange tusen av dem, ikke bare ungdommer, men også godt voksne folk som brenner for spill i alle mulige slags former.

– Gaming er mye forskjellig, sier Ruud. – Det foregår på en datamaskin, og det kan være på nettet eller med spill du har lastet ned derfra, sier han og forklarer at spillverdenen inneholder et stort mangfold av historier, karakterer og budskap.

Noen spill er basert på universer som er kjent fra bøker og filmer som Ringenes Herre og Star Wars. Andre er rene spill som bare finnes i digitale formater.

Advarer ikke

Noen vil være skeptiske til at ungdom lar seg oppsluke av spill på denne måten, men Ruud vil slett ikke advare mot dataspill generelt. I stedet vil han veilede innenfor en sjanger som er sammensatt og rikholdig. Han sammenligner med bok- og filmbransjen.

– Selv om det finnes bøker med dårlig innhold, ville jeg ikke anbefalt noen å aldri lese en bok, men heller hjelpe dem til å finne fram i bøkenes verden og snakke om når det er greit å legge fra seg boka, sier Ruud til Dagen.

Spill med mye vold vil bli lukt bort.

– Dette vil bli tatt opp i undervisningen. Vi kommer ikke bare til å spille kristne spill, og vi må reflektere over hva voldelige spill gjør med oss, men jeg tror ikke vi blir mordere av å spille spill som er ment som underholdning, sier Ruud til Kristelig Pressekontor (KPK).

Gaming er forresten ikke helt nytt på Fjellhaug.

– Vi har hatt gaming som valgfag de siste to årene, og det var det som var mest populært, sier Andreas Ruud til KPK.

Han har også selv et forhold til dataspill og har vært sentral i arbeidet med å lage en læreplan for linja. Etter to års grundig forarbeid, er det nå klart for oppstart.

Ruud understreker at Fjellhaug-linja skiller seg ut fra gaming-tilbud på folkehøgskoler.

– Dette er ingen E-sport-linje som noen folkehøgskoler tilbyr. Men elevene skal få smake litt på hva det faktisk betyr å prøve å bli litt bedre på spill, sier han til KPK.

KRIK-parallell

På spørsmål om hvordan man kan kombinerer bibelundervisning og dataspill, viser Ruud til opprettelsen av Kristen Idrettskontakt (KRIK), som banet veien for å kombinere kristen tro og idrett.

– For 15 til 20 år siden var det utenkelig, men nå er KRIK blitt allment kjent, og det å ha andakt på fotballtrening er helt selvsagt. Det brukes som en naturlig måte å drive kristent ungdomsarbeid på, sier Ruud.

Powered by Labrador CMS