Bibelskole med streng moralkodeks
Streng kleskodeks og stram disiplin preger studenthåndboken til Rhemas to bibelskoler i Norge. – I utakt med tiden, kommenterer tidligere bibelskolerektor.
Trosbevegelsens arnested, Rhema Bible Training Center, har så langt to avleggere i Norge. I 2013 startet Rhema opp en bibelskole i Sarpsborg, og første helg i oktober gikk startskuddet for skolen i Bergen, som har 115 deltidsstudenter fra mange ulike menigheter.
Prinsipper for oppførsel
I forbindelse med oppstart fikk studentene en håndbok, som er ment for den enkelte. Her listes det opp en rekke regler.
Å komme 15 minutter for sent regnes som ugrunnet fravær, og vil automatisk trekke 10 prosent fra karakteren i faget.
Instruktørene har full autoritet i klasserommet, og spørsmål og kommentar bør man vente med til slutt, for å ikke forstyrre undervisningen.
Og i punkt 5, under «prinsipper for oppførsel», står det en oppfordring til å holde seg fysisk ren, men heller ikke overdrive parfymebruken.
«Dersom en student ikke holder seg selv og sine klær rene (og blir til distraksjon for andre), vil studenten bli sendt hjem fra skolen for dagen, og det vil bli regnet som ulovlig fravær».
Et amerikansk konsept
Yngve Flink, talsperson for Rhema Norway, forklarer reglene med at bibelskolen i utgangspunktet er et amerikansk konsept, men at de jobber med å tilpasse regelverket til norske forhold. Han understreker at reglene er der for å verne om og styrke den enkelte.
– Vi er under utvikling, men dessverre har vi måttet si fra om at deodorant og såpe er bra, sier han.
Under punktet om klesstil oppfordres studentene til å alltid kle seg på en måte som er et eksempel for andre, og som viser en sterk kristen karakter.
«Hvis studenter ankommer kledd på en uanstendig måte eks. for korte skjørt og for dype utringninger, eller annet upassende tøy eller mangel på tøy, vil de bli tilsnakket av rektor», står det.
– Er det mannsklær som går under kategorien «upassende»?
– Ja. Også menn kan kle seg utfordrende. Vi ser vel regelen som et forsøk på å verne om den enkelte.
«Du kan ikke..»
Flink kommer stadig tilbake til at der er store kulturforskjeller mellom USA og Norge i mange henseender, og sier at det ikke er nødvendig med et like strengt regelverk her.
– I USA sier man at «du kan ikke gjøre slik eller slik». Gjør du det med norske elever, vil de protestere, sier han.
– Har dere fått innvendinger mot reglene?
– Ja, og vi har snakket med flere. Vi tar gjerne imot konstruktiv kritikk for å bli bedre.
Flink understreker samtidig at det er et bibelsk prinsipp å underordne seg, og synes det er et godt prinsipp at studentene må vente med spørsmål til undervisningen er ferdig.
– Mange spørsmål underveis kan hemme undervisningen. Vi sier til studentene våre at de mest sannsynlig får svar på det de lurer på hvis de bare avventer litt.
Vanhellig
I håndboken for skolen står det at «enhver oppførsel, som er klart definert i Guds ord som vanhellig eller dårlig vil diskvalifisere en student fra å få eksamensbevis og avsluttende eksamenshøytidelighet».
Flink kommenterer utsagnet med å gi et par eksempler:
– Hvis du spør meg om et samboerpar som søker skolen vil få plass på bibelskolen, så er svaret ja. Det samme gjelder homoseksuelle som søker. Vårt ønske er å hjelpe og bidra med det vi har, og så blir det Den hellige ånds ansvar å vise den enkelte hva som er rett og galt.
Reagerer sterkt
Leif Jacobsen har tidligere vært rektor ved Oslo Kristne Senter bibelskole og har også undervist ved bibelskolen til Levende Ord, som i dag heter Credokirken.
Han reagerer sterkt på det strenge regelverket ved Rhema.
– Mine klare råd til de som står bak er å tilpasse regelverket en skandinavisk virkelighet. Samfunnet har endret seg, og da snakker jeg ikke om moralkodeksen. Jeg tenker spesielt på dialogen i klasserommet og holdningen til lærerne. Når det gjelder forholdet til autoriteter tror jeg man vil stå seg på å tilpasse det.
Ved OKS var det blant annet forbudt for gutter å ha ring i øret, og det var strengt forbudt å røyke. Det var heller ikke lov å forelske seg i løpet av bibelskoleåret.
– Når det gjaldt røykeforbudet, var nok bibelskolen forut for sin tid, og ring i øret på gutter var jo et generelt syn på gutter for en del år tilbake. Men det at man ikke fikk lov til å forelske seg, eller ha fast følge, ville jeg nok ha lempet på.
I dialog
Jacobsen er mer opptatt av den strenge definisjonen av lærerens autoritet, som han synes virker fremmed.
– Det man må være klar over er at det å undervise barn og voksne er to ulike ting. Bibelskolen henvender seg til et voksent publikum, og der må man være i dialog på en annen måte. Læringsprosessen for voksne kan ikke bare være formidling av kunnskap. De som går der må kunne delta selv, og den kreative prosessen mellom lærer og elev er jo nettopp noe av det som er spennende. At elevene skal være tause og bare motta, virker nesten litt antikvarisk, synes han.
– Jeg konstaterer at de er i utakt med hvordan vi i dagens samfunn ønsker å innrette et læringsmiljø, slår han fast.
Når det gjelder kleskode, er han for frihet innenfor anstendighetens grenser.
– Ved Rhema i Tulsa er kleskoden en annen. Der er det skjorte og slips for menn, og skjørt for kvinner. Men de befinner seg i en virkelighet som er mer vant til skoleuniformer, og det har jo ikke vi. Man kan ikke bare overføre det som er kulturelt og gangbart i en kultur, til en annen. Men dersom dette regelverket skyver potensielle elever bort fra skolen, så beklager jeg det meget sterkt.