Bibelsuksess blant menn
Det sies at det er vanskelig å få norske menn til å kjøpe kristne bøker. En bibelnerd på manuskript-jakt ser derimot ut til å ha knekket koden.
Det er nå snart et år siden Hans Johan Sagrusten vakte oppmerksomhet med det som var omtalt som «en spennende bok om bibelmanuskripter».
LES: Musikalske tårer fra bygda
Et år etter kan han notere seg nesten 5.000 solgte eksemplarer og tre trykte opplag av «Det store puslespillet, jakten på de tidligste manuskriptene til Bibelen». I tillegg har interessen for bibelforedrag vært så stor at han har måttet sagt nei til flere. En formidabel suksess så langt, med andre ord.
– Det har vært fantastisk, sier Sagrusten.
Lagt til senere
Fortellingsteksten denne søndagen er kjent og kjær langt ut over den gruppen som møter opp på en gjennomsnittlig søndag. Kvinnen som ble grepet i ekteskapsbrudd vekker sterke følelser den dag i dag.
Det som kanskje er mindre kjent er at teksten ikke finnes i manuskripter før ut på 400-tallet. I enkelte manuskript fra middelalderen finner vi den noen steder i Lukas-evangeliet. Slikt interesserer Sagrusten.
– Det tidligste Johannes-manuskriptet som har denne fortellingen er fra 400-tallet. Ut fra det brede bildet av manuskripter som vi har i dag kan vi si med stor sikkerhet at teksten ikke stod i Johannes-evangeliet på 200-tallet eller 300-tallet, sier han.
Kjent historie
Men det betyr ikke at fortellingen ikke er autentisk, sier Sagrusten.
– Både på 100-tallet og 200-tallet omtaler kirkefedrene en kjent historie om at Jesus befrir en kvinne som er grepet i ekteskapsbrudd og formaner henne til ikke å synde mer. Dette ser altså ut til å ha vært en frittstående Jesus-historie som ikke ennå hadde funnet sin plass i et evangelium.
VITNESBYRD: Ett ord reddet livet hennes
– Hvem har foretatt disse vurderingene?
– Jo tidligere i historien du kommer, jo mindre er kirken og dermed også organisasjonen. Manus fra de første århundrene kan ofte ha vært ført i pennen av helt vanlige kristne som kunne skrive og tok på seg å mangfoldiggjøre evangeliene.
Overrasket
Forfatteren selv innrømmer glatt at han er overrasket over interessen over boken .
– Jeg er jo en bibelnerd og det jeg synes er interessant er ofte litt spesielt. Så det har vært overraskende å se at det er så mange vanlige folk som fatter interesse.
Det ser ut til at særlig menn ønsker å finne ut mer om Bibelens tilblivelse.
– En bokhandler har sagt at det er påfallende mange menn som kjøper boken. Eller kvinner som kjøper til menn. Det var ikke tilsiktet, men det er veldig artig hvis de liker denne type bøker.
– Du ønsket å få manuskriptforskningen ut til folk flest. Er dette noe du føler du har lykkes med?
– Ja, jeg føler det nå. Jeg har jo drømt i nesten ti år om å skrive den. Så kom anledningen. Jeg har heldigvis fått satt meg mer inn i stoffet og det er nok blitt en bedre bok enn det ville blitt for ti år siden.
Vente og se
Sagrusten utelukker ikke at han kan skrive mer i fremtiden. Men nye bibel-oppdagelser skjer ikke hver dag. Eller hvert år for den saks skyld.
Den siste tiden har han fått mange henvendelser fra folk som har lest om det som angivelig er et nytt manuskript fra Markus fra det første århundret. Det ville i så fall være et spesielt funn. Sagrusten er avventende.
– Det er noe jeg har håpet skal skje i min levetid. At det skal bli funnet noe så gammelt av Markus. Det er ikke funnet noe manus av Markus fra før år 200, selv om det ser ut til å være det eldste evangeliet. Det er mange tidligere funn av Johannes-evangeliet.
Så han håper. Og venter.
– Dette er noe amerikanske forskere har omtalt i et foredrag. Ingen større gruppe av forskere har sett på det ennå. Jeg pleier å si at vi får vente og se om fem år om det er noe i det.
Sterkere og sterkere
Skaper det ikke utrygghet å sitte bøyd over artikler om skjøre fragmenter av bibelmanuskript som av og til er datert flere hundre år etter at hendelsene har funnet sted?
– Du sier at du likevel er trygg i troen. Hva er det som gjør dette?
– Det er nettopp det å vite at de første kristne leste de samme skriftene som oss. Det griper meg sterkere og sterkere. Hver gang jeg stanser ved et ord fra Jesus og tenker at «oi, dette talte til hjertet», så slår det meg at også på hundretallet etter Kristus så satt det mennesker med samme reaksjon. Kanskje hørte de det lest opp. Det knytter oss sammen over århundrene.
Han slås også av at en ikke finner manuskript med tre eller fem evangelier. Eller samlinger med tre av de klassiske evangelistene og én av de apokryfe.
– Det er alltid de fire samlet. Og evangeliene er overveldende godt bevart sammenlignet med alt annet fra antikken.
– Skapes det aldri tvil?
– Fordelen med det stoffet jeg har gitt videre er at det er veldig faktabasert. Det jeg har gitt videre er hovedstrømmen i forskningen, det de aller fleste er enige om.
Ikke tvilsomt
– Hva skjer når du selv leser teksten om kvinnen som ble grepet i ekteskapsbrudd?
– Jeg sitter ikke der og tenker at «dette er tvilsomt». Jeg tar det på linje med resten. Det er ikke bare det at teksten ytre sett er bevitnet på 100- og 200-tallet. En merker på selve teksten at dette er den Jesus vi kjenner fra andre tekster. Det er ikke som de apokryfe (tekster som ikke er tatt med i Bibelen, journ. anm.) der Jesus fremstår som en sær og hemmelighetsfull person.
For Sagrusten er målet å gi bibellesere rett kunnskap om tekstene som samtidig er trosstyrkende. Han vil ikke at folk først skal høre om sprik i manuskriptene fra dem som bruker det til å så tvil om Bibelens troverdighet.
– Jeg vil at folk skal vite med seg selv at «Dette har jeg hørt om før. Dette er ikke så farlig, jeg vet nok til å kunne slå meg til ro.». For i vår tid vil de fleste uansett fange opp at det finnes forskjeller mellom manuskriptene, sier forfatteren.